Viktige milepæler i Aker

Aker har i andre kvartal gjort viktige justeringer i porteføljen avinvesteringer, og implementert en ny organisasjon. Forutsetningeneligger dermed på plass for mer direkte og aktiv eieroppfølging avselskapets Industrielle engasjementer og Finansielle eiendeler, samtforvaltning av tilgjengelig likviditet i Treasury.

De samlede regnskapsmessige effekter av transaksjoner ogorganisasjonsmessige endringer i andre kvartal er begrenset.Verdijustert egenkapital i Aker (mor- og holdingselskaper) var vedutgangen av kvartalet på samme nivå som foregående kvartal, ca 18,5milliarder kroner. Det tilsvarer 255 kroner per aksje. Nettorentebærende poster var positiv 7,1 milliarder kroner, ogegenkapitalandelen var 88 prosent.

Akers rapportering for første halvår 2009 følger den nye strukturen.Selskapets eierinteresser i operative selskaper er delt mellomIndustrielle engasjementer som følges opp direkte av Aker ASA, ogFinansielle investeringer hvorav andeler i Aker Capital Fund er denstørste.

Utover disse eierinteressene i operative selskaper har Aker ASA ogholdingselskaper betydelige finansielle ressurser og likviditetplassert i bank og kortsiktige sertifikater, samt i obligasjoner oglangsiktige utlån til selskaper i konsernet og tilknyttede selskaper.Disse midlene i Treasury forvaltes av Akers finansfunksjon.

Verdiutviklingen fremover vil dels være et resultat av strategiske ogoperasjonelle tilpasninger i porteføljen og i det enkelte selskap,dels en konsekvens av markedsutviklingen generelt. De enkelteselskapene i porteføljen er i utgangspunktet godt posisjonert til åtjene på en stadig økende etterspørsel etter bærekraftig produksjonav energi og mat. På kort sikt er det også i disse markedeneusikkerhet som følge av situasjonen i finansmarkedene og den globaleøkonomien.

Informasjonen er distribuert av Hugin.