Norske Aker BioMarine er kåret til Europas mest innovative selskap

Report this content

I går kveld under finalen i Europas største næringslivskonkurranse (European Business Awards) ble det norske bioteknologiselskapet, Aker BioMarine kåret til Europas mest innovative selskap. I konkurranse med 112 000 selskaper fra hele Europa gikk de av med seieren.

Mer enn 112,000 selskaper fra 34 land har blitt vurdert i 2017/18-utgaven av European Business Awards. Blant 19 finalister, og etter å ha blitt nasjonal vinner i innovasjonskategorien, mottok selskapet den prestisjetunge prisen i finalen som gikk av stabelen i Warszawa onsdag kveld.

"Innovasjon og menneskene i selskapet er hovedårsakene til vår suksess. I Aker BioMarine har vi talentfulle og uredde ansatte, felles for alle er at vi tør å utfordre det etablerte, samtidig som vi har sterk tro på vårt råmateriale. Samtidig bidrar vi til å forbedre menneskers og planetens helse», sier administrerende direktør i Aker BioMarine, Matts Johansen.

Adrian Tripp, administrerende direktør i European Business Awards sier dette om vinnerne: "Vinnere i European Business Awards setter standarden for forretningsutvikling fremover. De er fremragende eksempler på vekstpotensialet for europeiske selskaper i dagens konkurranseutsatte globale marked. Suksessen de har oppnådd er vel fortjent».

I juryens begrunnelse heter det: «Vinneren ble kåret på grunnlag av deres ambisjon og for å ha bidratt til å utvikle et helt nytt marked. De utnytter markedsutviklingen til det fulle, fra å høste råmaterialet til å hjelpe sine kunder med å etablere deres produkter i markedet. Selskapet har tenkt grundig gjennom sin rolle som samfunnsaktør og deres påvirkning på planeten, og er virkelig en «game-changer»».

Satser på forskning og innovasjon
I 2017 ble Aker BioMarine kåret til Norges mest innovative selskap av Innomag, der juryen særskilt trakk fram selskapets evne til å innovere på alle plan. De siste årene har bioteknologiselskapet gjort betydelige investeringer i forskning og utvikling av nye produkter.

«Dette er først og fremst en solid anerkjennelse av innsatsen og engasjementet våre ansatte legger i sitt arbeid hver eneste dag. Vi har et stort fokus på å tenke nytt, fra utvikling av vår fangst- og produksjonsteknologi til produktutvikling, kommersialisering og markedsføring», sier Johansen.

Norsk storeslem
Av de 13 prisene som ble utdelt gikk Norge av som mest-vinnende nasjon med tre seire under finalen. Industriselskapet TOMRA vant årets pris for bedrifter med en omsetning på € 150m eller høyere og eiendomsutvikler Bonum tok hjem prisen for bedrifter med en omsetning på € 26-150m.

For mer informasjon eller intervjuer, ta kontakt med:

Ingeborg Tennes
ingeborg.tennes@akerbiomarine.com
Communication Manager

Om Aker BioMarine

Aker BioMarine er et ledende maritimt bioteknologiselskap som utvikler, markedsfører og selger krillbaserte ingredienser til både humankonsum, fisk og dyr. Selskapet er vertikalt integrert og kontrollerer hele verdikjeden – fra krillfangst i Antarktis til innovativ produktutvikling, produksjon, logistikk og markedsarbeid. Aker BioMarine eies av Aker ASA, et norsk industrielt investeringsselskap.