Aker BP bekrefter oljefunn ved Yggdrasil

Report this content

Aker BP har fullført boringen av undersøkelsesbrønnen Øst Frigg Beta/Epsilon i Yggdrasil-området. Dette er den lengste letebrønnen som noensinne er boret på norsk kontinentalsokkel, og den har resultert i et betydelig oljefunn.

Den oppdaterte estimerte størrelsen på funnet er 53-90 millioner fat oljeekvivalenter (mmboe), noe som er dobbelt så stort som den opprinnelige estimerte størrelsen før boringen, og noe større enn de foreløpige estimatene kunngjort 25. mai.

Funnet ligger i Yggdrasil-området og bidrar til å øke ressursgrunnlaget for den pågående Yggdrasil-utbyggingen med om lag 10 prosent. Yggdrasil-utbyggingen ble nylig godkjent av Stortinget og er planlagt å starte produksjon i 2027.

Les mer om rekordbrønnen på akerbp.com: LENKE

Funnet ligger i produksjonslisensene 873 og 442. I lisens 873 består partnerskapet av Aker BP (operatør, 47,7 prosent eierandel), Equinor (40 prosent eierandel) og PGNiG Upstream Norway (12,3 prosent eierandel). I lisens 442 består partnerskapet av Aker BP (operatør, 87,7 prosent eierandel) og PGNiG Upstream Norway (12,3 prosent eierandel).

Oljedirektoratet har sendt ut en separat pressemelding om funnet: LENKE

Kontaktpersoner:
Ole-Johan Faret, Pressetalsmann, tlf: +47 402 24 217
Kjetil Bakken, Head of Investor Relations, tlf: +47 918 89 889

Om Aker BP:
Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Edvard Grieg, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar, og er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.

Opplysningene i denne meldingen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.