Aker BP tildelt 17 lisenser i TFO 2022

Aker BP er tildelt andeler i 17 nye utvinningstillatelser (lisenser) på norsk sokkel, hvorav ni som operatør ved tildelingen i forhåndsdefinerte områder (TFO 2022).

Av de 17 utvinningstillatelsene tildelt Aker BP er 13 i Nordsjøen (seks som operatør) og fire i Norskehavet (tre som operatør).

- Vi er veldig fornøyde med denne tildelingsrunden. Vi ser flere interessante vekstmuligheter og letemodeller som har potensial både til nye funn og til å skape nye utbyggingsmuligheter for Aker BP. Tildelingene støtter også opp om vår ambisiøse letestrategi og selskapets strategiske prioritet for å etablere den neste bølgen av lønnsomme vekstmuligheter, sier Per Øyvind Seljebotn, direktør for leting og reservoar i Aker BP.

- De årlige TFO-tildelingene fortsetter å være en svært viktig bidragsyter til at Aker BP kan opprettholde en høy leteaktivitet i modne områder på norsk sokkel. Tildelingene styrker Aker BPs posisjon på sokkelen. Dette gir oss et godt grunnlag for å videreføre vår aktive letestrategi, sier Seljebotn.

Tildelingene i TFO 2022-runden ble annonsert av Olje- og energidepartementet tirsdag 10. januar 2023. Totalt ble 47 lisenser tildelt til 25 selskap.

For mer informasjon, se Olje- og energidepartementets nettsted http://oed.dep.no.

Kjetil Bakken, Head of Investor Relations, tlf: +47 918 89 889

Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Edvard Grieg, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar, og er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.