Aker BP tildelt lisens for CO2-lagring i Nordsjøen

Report this content

Aker BP har blitt tildelt en ny CO2-lagringslisens i den norske Nordsjøen, i partnerskap med PGNiG Upstream Norway AS.

Lagringslisensen har fått navnet Atlas og ligger rett øst for Yggdrasil-området i Nordsjøen, hvor den Aker BP-opererte Yggdrasil-utbyggingen nå pågår. Aker BP har blitt tilbudt operatørskap og en eierandel på 80 prosent. PGNiG Upstream Norway AS, som også er partner i Yggdrasil, har blitt tilbudt en eierandel på 20 prosent. Lisensen kommer med et arbeidsprogram som omfatter reprosessering av 3D-seismiske data, gjennomføring av geologiske studier, og en beslutning om boring eller bortfall etter to år.

Aker BP vurderer mulighetene for CO2-lagring på norsk sokkel som en potensiell ny forretningsmulighet og et potensielt virkemiddel for avkarbonisering for selskapet på lengre sikt. Aker BP ble i mars 2023 tildelt sin første CO2-lagringslisens, Poseidon (Aker BP 50 prosent, operatør), med OMV (Norge) AS som partner. Tildelingen av den nye lisensen innebærer en ytterligere mulighet til å vurdere og modne fram lagringsmuligheter for CO2 og bidra til utviklingen av karbonfangst og lagring i Nordvest-Europa. Aker BP har inngående ekspertise innen reservoarforvaltning, boring av brønner og offshore logistikk på norsk sokkel.

Kontaktpersoner:
Ole-Johan Faret, Pressetalsmann, tlf: +47 402 24 217
Kjetil Bakken, Head of Investor Relations, tlf: +47 918 89 889

Om Aker BP:
Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Edvard Grieg, Ivar Aasen, Skarv, Valhall og Ula, og er partner i Johan Sverdrup-feltet. Selskapet er også operatør for Yggdrasil-området som er under utbygging. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.