Alvheim feirer 15-årsdag med godkjenning av nytt felt

I dag fyller Alvheim 15 år. Feltet og produksjonsskipet har overprestert helt siden produksjonsstart 8. juni 2008. Den kanskje beste bursdagspresangen kommer fra Olje- og energidepartementet som i dag godkjenner utbyggingen av Tyrving som skal knyttes inn til Alvheim.

Alvheim FPSO. Aker BP er operatør for Alvheim-området.

Alvheim må kunne sies å være en av de mest suksessrike utbyggingene på norsk sokkel. Da PUD ble levert i 2004 var reserveanslaget 171 millioner fat oljeekvivalenter. Produksjonen fra Alvheim-feltet passerte PUD-anslaget tidlig i 2014. Med tilleggsforekomster som er koblet inn til produksjonsskipet er det i dag produsert mer enn 3 ganger så mye fra Alvheim-området.

Mange olje- og gassforekomster
Området består av mange separate olje- og gassforekomster. I tillegg til de opprinnelige forekomstene (Kneler, Kameleon, Boa og Vilje) er det flere andre funn som enten allerede er knyttet inn til Alvheim FPSO eller er under utbygging. Den siste i rekken så langt er Tyrving-utbyggingen som i dag mottar godkjenning fra olje- og energiministeren.

-Fra myndighetenes side er vi veldig positive til å bruke eksisterende infrastruktur til å øke produksjonen. Det forlenger levetiden til viktige felt på norsk sokkel i en tid der Europa virkelig trenger olje og gass fra Norge, sier olje- og energiminister Terje Aasland.

-Og siden dere i dag feirer 15-årsdagen for Alvheim, passer det godt at jeg i dag kan annonsere godkjenningen av utbyggingen av Tyrving, sier Aasland.

Tidligere i år startet produksjonen fra Frosk-feltet, og KEG (Kobra East & Gekko) er under utbygging. Disse nye feltene bidrar til å forlenge levetiden til Alvheim FPSO.

Folk og teknologi
-Det er ikke flaks som har gjort Alvheim til den suksesshistorien den er i dag. Undergrunnen er krevende med mange tynne oljesoner. Utvinningsgraden vi har oppnådd skal til en stor grad tilskrives undergrunnsfolk, boreingeniører og driftspersonell i verdensklasse, sier Feltdirektør Ine Dolve.

-Selv etter 15 år i drift setter vi stadig nye rekorder i driften av skipet. Vi har hatt en kontinuerlig forbedring av produksjonseffektivitet i hele perioden og ligger nå på topp i benchmark både på oppetid og kostnader. Vi har et dedikert team med sterkt eierskap som leverer resultater i verdensklasse, og et lisenspartnerskap som backer opp på en fantastisk måte, sier Dolve.

Hovedkonseptet for geologien er i hovedsak uendret, men ved hjelp av 3D- og 4D-seismikk, og produksjonsdata fra brønnene har vi økt kunnskapen om undergrunnen betraktelig. Og ved stadig å ta i bruk ny boreteknologi har det blitt mulig å bore flere lange fler-grenede brønner med stor presisjon.

-I tillegg styres ventiler og choker for å optimalisere produksjonen hver eneste dag. Spesielt viktig er kontroll på gassproduksjonen for å sikre at vi får ut så mye olje som mulig fra oljesonene, forteller Ine Dolve.

-Det er samspillet mellom alle disse fagdisiplinene og resultatene det har gitt i produksjon som sikret at Alvheim fikk den høythengende IOR-prisen fra Oljedirektoratet i 2018. Og de hviler slett ikke på laurbærene, sier Dolve.

-Nye funn og felt som knyttes inn til Alvheim FPSO bidrar til at vi nå planlegger drift fram til 2040, og har en ambisjon om at skipet skal prosessere en milliard fat før vi stenger ned, sier Ine Dolve.

Aker BP uten Alvheim?
Det er ingen tvil om at Alvheim har hatt stor innvirkning på hvordan selskapet Aker BP ser ut i dag. Både gjennom produksjonen og de inntektene som området generer direkte. Men også i et historisk perspektiv har Alvheim vært avgjørende.

Feltet var en bærebjelke i Marathon Oil som var operatør for feltet i starten. Dette selskapet ble kjøpt og innlemmet i Det norske og videre en del av Aker BP.

Alvheim sikret også svært viktig kontantstrøm til Lundin Energy som var lisenspartner. Inntektene sikret at selskapet kunne gjennomføre en aktiv letestrategi som førte til flere store funn, blant annet Johan Sverdrup-funnet. Gjennom oppkjøpet av Lundin ble Aker BP den nest største operatøren på norsk sokkel.

Aker BP ASA er operatør for Alvheim-området.

Øvrige lisenspartnere:

• Alvheim og KEG: ConocoPhillips Skandinavia AS
  • Boa: NEO Energy (eierskap i andel i britisk sektor)
  • Bøyla og Frosk: Vår Energi ASA
  • Skogul: PGNiG Upstream Norway
  • Tyrving: Petoro AS, PGNiG Upstream Norway
  • Vilje: DNO Norge AS, PGNiG Upstream Norway

Kjetil Bakken, Head of Investor Relations, tlf: +47 918 89 889

Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Edvard Grieg, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar, og er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.