Godkjent utbyggingsplan for Tyrving

Olje- og energidepartementet (OED) har i dag godkjent Plan for utbygging og drift (PUD) for Tyrving (tidligere Trell og Trine) i Alvheim-området.

Aker BP (operatør) og lisenspartnere Petoro AS og PGNiG Upstream Norway AS overleverte PUD til Departementet i august i fjor (lenke til pressemelding).

Utbyggingen av Tyrving vil utnytte den forlengede levetiden som er planlagt for Alvheim-feltet, øke produksjonen og redusere både enhetskostnadene og CO2 per fat.

Totale investeringer i prosjektet er anslått til ca. seks milliarder kroner (om lag 700 millioner dollar). Planlagt produksjonsstart er første kvartal 2025.

Utvinnbare ressurser i Tyrving er estimert til rundt 25 millioner fat oljeekvivalenter. Tyrving vil produsere med svært lave utslipp, estimert til 0,3 kg CO2 per fat.

Utbyggingen vil bli gjennomført i samarbeid med Aker BPs alliansepartnere. Dette er i tråd med Aker BPs strategi for økt verdiskapning gjennom allianser og strategiske partnerskap.

Lenker:

Kjetil Bakken, Head of Investor Relations, tlf: +47 918 89 889

Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Edvard Grieg, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar, og er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.