Ni Aker BP-opererte utbyggingsplaner godkjent

Report this content

Olje- og energidepartementet (OED) har i dag godkjent totalt ni planer for utbygging og drift (PUD) og en plan for anlegg og drift (PAD), alle operert av Aker BP.

Samtlige utbyggingsplaner ble levert til OED i desember i fjor.

Utdypende informasjon om hvert av de godkjente PUD-prosjektene:

Samlede utvinnbare ressurser for utbyggingsprosjektene utgjør over 700 millioner fat oljeekvivalent netto for Aker BP. Gjennomsnittlig forventet balansepris er på 35-40 dollar per fat.

Utbyggingsprosjektene, sammen med en rekke tiltak for økt utvinning og effektivisering, gjør at Aker BP forventer å øke produksjonen fra drøyt 400.000 fat per dag til om lag 525.000 fat i 2028.

Utbyggingsprosjektene er forventet å bidra til mer enn 150 000 årsverk hos leverandører over hele landet. I tillegg til å sikre aktivitet og bevare arbeidsplasser, bidrar prosjektene til å utvikle teknologisk kompetanse i industrien i Norge i perioden før fornybarprosjekter er forventet å øke i omfang.

Med en gjennomsnittlig oljepris på 65 dollar per fat vil disse utbyggingsprosjektene generere netto skattebetalinger på totalt 160 milliarder 2022-kroner, og dermed utgjøre et viktig bidrag til å finansiere velferdsordninger og styrke statens evne til å støtte opp under det grønne skiftet.

PS: 16. desember 2022 leverte Aker BP og partnerne totalt ti PUD-er til OED. I mars i år varslet Aker BP departementet om at selskapet avviklet Troldhaugen-prosjektet i Edvard Grieg-området. Lenke til artikkel 21. mars 2023.

Kontaktpersoner:
Ole-Johan Faret, Pressetalsmann, tlf: +47 402 24 217
Kjetil Bakken, Head of Investor Relations, tlf: +47 918 89 889

Om Aker BP:
Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Edvard Grieg, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar, og er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.