Over 200 norske leverandører involvert i Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris

Report this content

Over 200 leverandørbedrifter i Norge bidrar så langt direkte til de to neste store utbyggingene på norsk sokkel - Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris. Og antallet vil fortsette å øke i årene framover.

− Utbyggingsprosjektene Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris er direkte svar på aktivitetspakken som ble vedtatt i Stortinget for tre år siden. Den skulle sikre aktivitet, bevare arbeidsplasser, utvikle kompetanse og videreutvikle industrien i en tid som var preget av pandemi, rekordlave oljepriser og brått fall i investeringer. Nå leverer Aker BP og lisenspartnerne i henhold til forventninger fra politikerne, sier administrerende direktør Karl Johnny Hersvik i Aker BP.

Stortinget behandlet utbyggingsplanene for Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris 5. juni 2023. 28. juni ble de godkjent av Olje- og energidepartementet. Med vedtaket har politikerne sagt ja til tusenvis av arbeidsplasser og viktig verdiskapning i Norge.

Industri i verdensklasse

Til sammen står Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris for 165 milliarder kroner i investeringer. Forventede skatteinntekter til Norge som følge av utbyggingsprosjektene er over 120 milliarder kroner.

− Selv om Aker BP er den største privateide skatteyteren i Norge, er vi egentlig et lite selskap. Vi tar i bruk hele verdikjeden for å gjennomføre utbyggingene. Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris er mulig takket være en norsk industri i verdensklasse som leverer til komplekse olje- og gassprosjekter. Mange av disse skal også ta Norge videre inn i nye verdikjeder, sier Hersvik.

Norsk andel av leveranser i Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris er på rundt 65 prosent, og prosjektene vil bidra med 130.000 årsverk i Norge gjennom levetiden til feltene. Om lag halvparten av dette er i utbyggingsfasen.

Tar hele landet i bruk

Kontraktene tildeles av Aker BP og selskapets alliansepartnere og strategiske samarbeidspartnere. Dette vil direkte involvere mer enn 200 norske leverandører, som i sin tur vil sette tusenvis av innkjøpsordrer med en betydelig andel til norske bedrifter.

For mange av leverandørbedriftene betyr det et betydelig løft av konkurranseevnen:

• - Tratec Halvorsen har fått en kontrakt som bidrar til at vi har investert i framtidsrettede robotiserte sveisemaskiner. Det gjør oss konkurransedyktig i det internasjonale markedet, sier daglig leder Frode Olsen. Selskapet i Kvinesdal leverer store prosesstanker til Yggdrasil. Kontrakten til over 100 millioner sikrer arbeid til ingeniører, produksjonspersonell og lærlinger i to til tre år.
  • Framo i Bergen leverer pumper til Valhall PWP-Fenris og Yggdrasil. Kontrakten er en såkalt prestasjonsbasert kontrakt der selskapet jobber sammen med Aker BP i hele livsløpet til utstyret fra design og gjennom driftsfasen. − Aker BP har utfordret vårt tankesett. Gjennom deling av data klarer vi sammen å optimalisere bruk av pumper i drift av utstyret, sier direktør for offshore pumpesystemer, Sigve Gjerstad.
  • - Linjepartner har fått en kontrakt på over 100 millioner kroner med Yggdrasil kraft fra land. Dette sikrer en god grunnlast i selskapet vårt i to år framover samt en utviklende og interessant arbeidsplass for alle våre ansatte i og utenfor Trøndelag, sier daglig leder Stig Myhr. Linjepartner tar inn nye ansatte og flere lærlinger som følge av kontrakten.
  • FireNor i Kristiansand leverer avansert brannslukkingsutstyr til Yggdrasil. Kontrakten til 100 millioner sikrer arbeidet til 34 ansatte, og selskapet rekrutterer nye og tar inn flere lærlinger.− Vi setter 50 millioner videre i kontrakter til våre underleverandører. Kontrakten styrker oss også i vår satsing mot havvindmarkedet, sier administrerende direktør Kjetil Kleven.
  • - Leirvik AS har investert i automatiserte og robotiserte produksjonslinjer for sveis og platekutting. Det øker effektiviteten, bedrer sikkerheten for ansatte og øker konkurransekraften, sier administrerende direktør Helge Gjøsæter. Verftet på Stord skal levere boligkvarter og helikopterdekk til Hugin A i Yggdrasil. Kontrakten gir arbeid til opptil 220 personer de neste årene, inkludert lærlinger.

Oppgraderer verftene

Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris gir betydelig aktivitet på de verftene i Grimstad, Eydehavn, Egersund, Stavanger, Haugesund, Stord, Verdal og Sandnessjøen.

Aker Solutions i Verdal skal levere to plattformdekk og fire understell de neste tre årene. Det sikrer arbeidsplasser og fagopplæringen for opptil 100 lærlinger. Gjennom prosjektene investerer også verftet i Verdal i robotisert og automatisert produksjonslinje.

− Dette bidrar til effektiv gjennomføring av prosjektene, forbedret produktivitet og en enda sikrere arbeidshverdag for våre ansatte. Oppgraderingene styrker også Aker Solutions posisjon innenfor framtidige fornybarprosjekter, sier konserndirektør Kjetel Digre i Aker Solutions. Aker Solutions gjør også oppgraderinger på verftene i Egersund, Stord og Sandnessjøen. Totalt vil selskapet gi fagopplæring til rundt 500 lærlinger som følge av prosjektene i aktivitetspakken.

Markerer godkjenning av prosjektene

30. juni inviterer Aker BP og Aker Solutions til feiring av utbyggingsplanen ved verftet i Verdal.

− Disse utbyggingene er svært viktig for Norge. Det skal vi markere sammen med politikere, fagforeninger, andre nasjonale interessenter, egne ansatte, lisenspartnere, og ikke minst og viktigst av alt, strategiske samarbeidspartnere og leverandører, avslutter Hersvik.

--------------------

FAKTA – AKER BP-OPERERTE OLJE- OG GASSPROSJEKT

• 28. juni godkjente Olje- og energidepartementet (OED) totalt ni planer for utbygging og drift (PUD) og en plan for anlegg og drift (PAD), alle operert av Aker BP. (Lenke til pressemelding)
  • De to største utbyggingene, Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris, ble som følge av prosjektenes størrelse behandlet- og vedtatt av te bredt flertall i Stortinget 5. juni. (Lenke til pressemelding)
  • Aker BPs partnere i Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris er Equinor, PGNiG Upstream Norway og Pandion Energy.
  • Les mer om Yggdrasil
  • Les mer om Valhall PWP-Fenris

Kontaktpersoner:
Ole-Johan Faret, Pressetalsmann, tlf: +47 402 24 217
Kjetil Bakken, Head of Investor Relations, tlf: +47 918 89 889

Om Aker BP:
Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Edvard Grieg, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar, og er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.