Plugging av brønner forlenger Valhalls levetid

Plugging av brønner på Valhall feltsenter er ferdigstilt seks år tidligere og over fem milliarder kroner billigere enn opprinnelig planlagt.

Plugging av brønner er en sentral del av fornyingen av Valhall feltsenter, og dermed også i ambisjonen om å produsere totalt to milliarder fat fra giganten i Nordsjøen.

Boreriggen Maersk Invincible dro fra Valhall feltsenter denne uken. Det markerte slutten på mange år med pluggeoperasjoner på feltet. Totalt er 30 gamle brønner fra den originale boreplattformen (DP) plugget gjennom tre kampanjer siden 2014.

Opprinnelig estimerte Aker BP en operasjonstid på 10 år og en kostnad på 15,5 milliarder kroner for plugge-kampanjene. Arbeidet var ferdigstilt i løpet av 4 år og til en kostnad på 10,1 milliarder kroner.

"Plugging av brønner fra den nedstengte boreplattformen er en viktig del av moderniseringen av Valhall. Det er fortsatt store ressurser igjen i Valhall-området, og vi ser for oss å produsere fra feltet fram mot 2050. Ved hjelp av nye brønner, flankeutbygginger og ny teknologi skal vi maksimere verdiskapningen fra området," sier Valhall-direktør Ole Johan Molvig.

Aker BP er operatør på Valhall og Pandion partner. Første olje strømmet fra feltet i 1982.

-    Les mer på Aker BPs nettsted (lenke)

Kjetil Bakken, VP Investor Relations, tlf: +47 918 89 889

Aker BP er et fullverdig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar. Selskapet er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.