Tildeling av kontrakt for understell på Munin

Report this content

Aker BP har tildelt Heerema Vlissingen en kontrakt for anskaffelser og bygging av understellet til Munin i Yggdrasil-området.

− Dette er en viktig kontrakt i utbyggingen av Yggdrasil. Med denne tildelingen har vi nå plassert alle kontraktene for de bunnfaste innretningene i Yggdrasil-området, og vi er i rute i forhold til gjennomføringsplanen vår, fastslår Peter Kupka, som er prosjektdirektør for leveranser av plattformer til Yggdrasil.

− Heerema Fabrication Group Vlissingen er en internasjonal leverandør med solid erfaring. Jeg er fornøyd med at de skal bidra til Yggdrasil, og ser fram til å starte gjennomføringsfasen for understellet på Munin, fortsetter Kupka.

Kontrakten for understellet ble signert 23. mai.

Levering i 2025

Munin er en ubemannet produksjonsplattform i den nordlige delen av Yggdrasil-området i Nordsjøen. Aibel leverer plattformdekket.

Aker Solutions vil utføre den detaljerte prosjekteringen av understellet. Det skal produseres ved Heeremas verft i Vlissingen i Nederland. Anskaffelsene til understellet starter i høst, og byggingen skal etter planen starte i begynnelsen av 2024.

Understellet på Munin veier 5.800 tonn. Det er 130 meter høyt, og skal installeres på 105 meters dyp. Åtte påler på 60 meter skal brukes til å feste understellet på havbunnen. Installasjonen er planlagt til 2025, og Aker BP har allerede sikret løftekapasitet for alle installasjonene i Yggdrasil-området.

− Vi har nå sikret gjennomføringsplanen for understellet på Munin fra prosjektering til installasjon. Heerema  vil også ha ansvaret for installasjon av understellet under en egen kontrakt mellom Aker BP og Heerema Marine Contractors. Godt jobbet til alle involverte, sier Peter Kupka.

Om Yggdrasil

Yggdrasil består av lisensgruppene Hugin, Fulla og Munin. Området ligger mellom Alvheim og Oseberg i Nordsjøen, og inneholder totalt rundt 650 millioner fat oljeekvivalenter. Samlede investeringer er anslått til 115 milliarder 2022-kroner.

I desember 2022 tok Aker BP og lisenspartnerne Equinor og PGNiG Upstream Norway AS (tidligere LOTOS) en endelig investeringsbeslutning om å bygge ut Yggdrasil-området. Planer for utbygging og drift (PUD) er overlevert til Olje- og energidepartementet.

Aker BP har inngått avtaler for mer enn 50 milliarder kroner med alliansepartnere og leverandører. Alle avtaler og kontrakter er gjenstand for godkjenning av PUD-er fra norske myndigheter.

Kontaktpersoner:
Ole-Johan Faret, Pressetalsmann, tlf: +47 402 24 217
Kjetil Bakken, Head of Investor Relations, tlf: +47 918 89 889

Om Aker BP:
Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Edvard Grieg, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar, og er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.