Ula-feltet feirer 35 år, planlegger for minst ti år til

Da Ula-feltet ble offisielt åpnet i oktober 1986, var ambisjonen å produsere i 10 – 11 år. I løpet av 35 år er det produsert over tre ganger mer enn forventet ved oppstart. Målet er å opprettholde driften til 2032.

- Ula er virkelig en suksesshistorie. Feltet har skapt enorme verdier for både eiere og samfunn i løpet av de 35 årene feltet har vært i drift, sier Ine Dolve, direktør for drift og feltutbygging i Aker BP.

- Siden oppstart i 1986 er det produsert nærmere 600 millioner fat oljeekvivalenter og solgt olje for rundt 110 milliarder kroner fra Ula og nabofeltet Tambar, legger Dolve til.

Ula-feltet, som ligger i den sørlige delen av Nordsjøen, går nå inn i en senfase. God styring på alle barrierer og effektiv utnyttelse av ressursene er avgjørende for å lykkes.

- Vi er stolt over det vi har fått til på Ula. Men historien stopper ikke her: Vår ambisjon er å produsere minst 70 millioner fat til fra Ula-området frem mot 2032, sier Ula-direktør Jorunn Kvåle.

35 år etter produksjonsstart inviterte Ula-direktøren tidligere ordfører i Stavanger, Kari Thu, som stod for den offisielle åpningen av Ula-feltet i 1986, og 35 år gamle Roger Gabrielsen, som i dag jobber som fagansvarlig automasjon på Ula, til en markering hos Aker BP i Stavanger.

• Se filmen fra møtet mellom de tre og les mer om Ula-feltets historie på www.akerbp.com

Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar, og er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.