Valhall PWP-kontrakter medfører tredobling av antall lærlinger hos Nymo i Grimstad og Arendal

Nymo skal bygge avansert utstyr til ny plattform på det Aker BP-opererte Valhall-feltet i Nordsjøen. Arbeidet sikrer høy aktivitet, en tredobling av antall lærlinger og full sysselsetting i flere år framover for offshoreselskapet med base på Sørlandet.

Tirsdag 15. august kutter administrerende direktør i Aker BP, Karl Johnny Hersvik og prosjektdirektør for Valhall PWP-Fenris i Aker BP, Rannveig Storebø det første stålet til en modul på rundt 1000 tonn som skal bygges hos Nymo i Grimstad. Modulen skal rense MEG (Monoethylene glycol) som resirkuleres i rørledninger mellom den nye PWP-plattformen på Valhallfeltet og Fenris-feltet 50 kilometer unna for å unngå hydratdannelse i røret. NOV er hovedleverandør og har inngått en intensjonsavtale med Nymo om å bygge MEG-modulen i Grimstad.

I tillegg er Nymo tildelt kontrakt for bygging av broen som skal forbinde den nye Valhall PWP-plattformen med eksisterende Valhall feltsenter. Broen blir i overkant av 100 meter lang med en vekt på rundt 1200 tonn, og vil bli bygget ved Nymos anlegg på Eydehavn i Arendal. Denne kontrakten er tildelt av Aker Solutions.

Øker antall lærlinger fra 7 til 20
Stålkuttingen i Grimstad markerer starten på en travel periode og full beskjeftigelse for Nymos 200 ansatte:

- I tillegg til at vi sikrer arbeid til dagens ansatte, gir kontraktene for bygging av MEG-modulen og broen muligheter for rekruttering. I den sammenheng økes nå antall lærlinger hos oss fra 7 til 20, sier administrerende direktør i Nymo, Øyvind Riiber Boye.

- Nymo vil også engasjere et betydelig antall operatører gjennom lokale underleverandører. Høy aktivitet hos oss har indirekte stor betydning også for det regionale næringslivet, understreker Boye.

Nymo har i hovedsak vært leverandør til olje- og gassmarkedet, men jobber parallelt med å posisjonere seg for det grønne skiftet. Selskapet er sammen med teknologipartnere engasjert i utvikling av løsninger for flytende offshore vind og undervannslagring av hydrogen.

- Utvikling for nye markeder er kostbart, og det tar lang tid før det resulterer i lønnsomme prosjekter. Derfor er Valhall PWP-prosjektet avgjørende for at Nymo i overgangsfase kan opprettholde kapasitet og kompetanse mens de nye løsningene modnes frem, sier Boye.

Betydelige ringvirkninger
- Det gjør oss stolte at prosjektet sikrer arbeidsplasser, økt antall lærlinger og god verdiskapning i regionen. Vi gleder oss til å samarbeide med Nymo og NOV for disse leveransene, sier prosjektdirektør for Valhall PWP-Fenris i Aker BP, Rannveig Storebø.

Valhall PWP-Fenris er ett av de største utbyggingsprosjektene på norsk sokkel de neste årene, med totale investeringer på rundt 50 milliarder norske kroner. Prosjektet ble behandlet av Stortinget 5. juni og godkjent av Olje- og Energidepartementet 28. juni i år.

Den samordnede utbyggingen omfatter en ny sentralt plassert produksjons- og brønnhodeplattform (PWP), forbundet med bro til Valhall feltsenter, og en ubemannet installasjon (UI) ved Fenris, som ligger 50 kilometer unna og som skal kobles til PWP gjennom utstyr og rørledninger på havbunnen. Produksjonsstart er planlagt i henholdsvis andre og tredje kvartal 2027.

I byggeperioden vil utbyggingen vil ha en andel av norsk innhold på over 65 prosent.

- Utbyggingsprosjekter som Valhall PWP-Fenris er direkte svar på aktivitetspakken som ble vedtatt i Stortinget for tre år siden. Den skulle sikre aktivitet, bevare arbeidsplasser, utvikle kompetanse og videreutvikle industrien i en tid som var preget av pandemi, rekordlave oljepriser og brått fall i investeringer. Nå leverer Aker BP og lisenspartnerne i henhold til forventninger fra politikerne, sier Karl Johnny Hersvik i Aker BP.

Lenker:

Kjetil Bakken, Head of Investor Relations, tlf: +47 918 89 889

Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Edvard Grieg, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar, og er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.