Valhall vant Sokkeldirektoratets pris for økt utvinning

Report this content

Gratulerer team-Valhall og Hod, denne er til dere! Det sier direktør for Valhall-området i Aker BP, Ole Johan Molvig. På vegne av Aker BP og partner Pandion mottok han tirsdag Sokkeldirektoratets «Improved Recovery Award» på ONS-konferansen.

IRA-prisen, tidligere kalt IOR-prisen (Improved Oil Recovery), er en utmerkelse for kreativitet, tålmodighet og risikovilje når det gjelder å ta i bruk metoder og teknologi som kan øke olje- og gassutvinningen utover det som kan forventes med eksisterende planer og metoder.

Feltene på Valhall og Hod i den sørlige delen av Nordsjøen har produsert nesten fire ganger mer olje og gass enn det som ble estimert i utbyggingsplanene. I Sokkeldirektoratets begrunnelse for prisen bemerkes det at Aker BPs overtakelse av operatørskapet i 2016 markerte et taktskifte i videreutviklingen av Valhall og Hod. Også Pandion har vært en aktiv partner siden selskapet ble rettighetshaver i 2017.

Aker BP er et fremoverlent og ambisiøst selskap som ønsker å maksimere verdier på vegne av oss og det samfunnet vi er en del av. Valhall og Hod har et stort team der hver enkelt gir sitt bidrag til at feltene forsetter å levere, med våre planer også inn i en uoverskuelig fremtid. Jeg er stolt og ydmyk og takknemlig for at jeg får lede dette, og sender en stor takk til alle, sier Molvig.

Valhall-feltet ble funnet i 1975 og produksjonen startet i 1982 – den gang med Amoco som operatør. Det nærliggende Hod-feltet startet sin produksjon i 1990. Siden oppstart er det produsert over en milliard fat oljeekvivalenter fra området. Ambisjonen er å produsere ytterligere én milliard fat oljeekvivalenter de neste 40 årene.

I begrunnelse for utdelingen understrekes det blant annet at «… Årets prisvinner har ambisiøse planer for å implementere nyutviklet teknologi for å øke produksjonen fra tette reservoarformasjoner. Med PH-plattformen og flankene kom også kraft fra land på plass i 2013 – noe som har redusert utslippene betydelig».

Når vi kobler på Fenris og PWP som er under utbygging og vil være klare i 2027, er vi rustet for videre utvikling og vekst, og ikke minst etablert som en sentral gass-hub sør i Nordsjøen. Prosjektene har også en bit av denne prisen, sier Molvig.

Rettighetshaverne har vist risikovilje og planlagt langsiktig for å utvikle feltene på en energieffektiv måte. Dette skjer ved bruk av digitale teknologier, samt samarbeid med teknologiselskaper og forskningsinstitusjoner, sier Torgeir Stordal, direktør for Sokkeldirektoratet.

Prisen for økt utvinning ble delt ut for første gang i 1998. Siden 2012 har prisen blitt utdelt under ONS-konferansen.

Om prisen og tidligere vinnere:

Improved Recovery Award - Sokkeldirektoratet (sodir.no)

Valhall - Aker BP

Om Aker BP:
Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Edvard Grieg, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar, og er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.