Yggdrasil-kontrakt til Linjepartner

Linjepartner er valgt som partner for levering av luftlinjer i prosjektet for kraft fra land til Yggdrasil. Kontrakten vil sikre aktivitet og arbeidsplasser i flere år framover for selskapet, som har base i Levanger.

– Med denne tildelingen har vi valgt den siste store anlegg partneren som skal bidra til å levere prosjektet for kraft fra land til Yggdrasil. Gjennom kontrakten er vi i rute med gjennomføringsstrategien, fastslår prosjektleder Tormod Huseby.

Verdien på kontrakten er over 100 millioner kroner, pluss anskaffelser av materialer.

Åtte kilometer med kraftledninger

Kraft fra land-konseptet vil sikre en pålitelig og stabil kraftforsyning til Yggdrasil-området, med svært lave utslipp. Konseptet omfatter en ny transformatorstasjon i Børdalen i Samnanger, en 11 kilometer lang kraftlinje og kabel i Samnanger, inkludert et kompenseringsanlegg i Årskog i Fitjar og 255 kilometer lang sjøkabel fra Samnanger til Yggdrasil-området i Nordsjøen.

– Linjepartner skal levere luftlinjer på 132 kV med til sammen 26 master fra Børdalen til Gaupeholsmarka i Samnanger. Selskapet skal også levere tilkoblingen på 300 kV til Statnetts transformatorstasjon i Børdalen med to nye master, forklarer leder for landanleggene for kraft i Yggdrasil, Dines Haslund.

Ringvirkninger i Norge

I april fikk Aker BP tildelt kraftkonsesjon for å knytte Yggdrasil til det nasjonale kraftnettet i Samnanger.  Byggearbeidene ventes å starte i oktober.  Leveransen fra Linjepartner skal etter planen starte i oktober og fullføres innen august 2025.

– Dette er et godt eksempel på ringvirkningene som skapes i Norge gjennom Yggdrasil-prosjektet.  Opptil 50 medarbeidere hos Linjepartner i Levanger og deres underleverandører vil sysselsettes gjennom denne kontrakten de neste to årene, og selskapet vil også ansette enda flere lærlinger.  Ringvirkningene har vært svært viktige for oss i utvelgelsen av partnere til den neste store utbyggingen i Norge, konkluderer Huseby.

Stortinget godkjente plan for utbygging og drift for Yggdrasil-området den 5. juni.  Utbyggingsprosjektet til 115 milliarder kroner ventes å bidra med 65.000 årsverk i Norge i utbyggings- og driftsfasen.  Den norske andelen av investeringene er over 65 prosent.

Kjetil Bakken, Head of Investor Relations, tlf: +47 918 89 889

Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Edvard Grieg, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar, og er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.