Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris: Nå er byggingen i gang

Aker BP markerte i dag første offisielle stålkutt for de to store utbyggingene Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris på norsk sokkel. Begivenheten på Stord betyr starten på tre år med høy aktivitet og tusenvis av arbeidsplasser hos verft og leverandører i hele landet.

- Det er fantastisk å være i gang med bygging. Nå skal vi se det fysiske resultatet av mange år med planlegging og detaljprosjektering. Disse prosjektene vil bidra til lønnsom vekst for Aker BP, og de vil bety svært mye for lokalsamfunn langs hele kysten av Norge i årene framover. Ikke bare vil de sikre aktivitet og arbeidsplasser, men også bidra til å videreutvikle industrien som skal ta Norge inn i nye verdikjeder, sier Knut Sandvik, direktør for prosjekter i Aker BP.

Aker BPs lisenspartnere i Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris er Equinor, PGNiG Upstream Norway og Pandion Energy. Norsk andel av leveranser i utbyggingsprosjektene er på rundt 65 prosent, og de vil bidra med 130.000 årsverk i Norge. Om lag halvparten av dette er i utbyggingsfasen.

Over 200 leverandører

Aker BP tar i bruk hele verdikjeden for å gjennomføre Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris. Over 200 leverandørbedrifter i Norge bidrar så langt direkte til utbyggingene.

− Det er svært gledelig å se at prosjektene sikrer aktivitet og styrker konkurransekraften til små og store leverandører. Dagen i dag markerer at vi går inn i en ny fase, med en massemobilisering av folk og byggeaktivitet i Norge og internasjonalt. Vi vil være til stede på alle sentrale lokasjoner for å følge viktige utstyrsleveranser og byggearbeid tett framover, sier Peter Kupka, prosjektdirektør for plattformleveransene i Yggdrasil.

− Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris er et resultat av godt samarbeid med lisenspartnere, strategiske partnere, alliansepartnere og leverandører. Mange mennesker har bidratt til å komme hit vi er i dag, og jeg ønsker å si tusen takk og gratulerer til alle sammen. Nå skal vi sammen sørge for å levere prosjektene trygt og i henhold til plan, sier prosjektdirektør for Valhall PWP-Fenris Rannveig Storebø.

Fikk instruksjoner av lærlinger

Aker Solutions på Stord skal levere plattformdekkene til den nye produksjonsplattformen på Valhall og produksjons- og boligplattformen Hugin A i Yggdrasil-området. Arbeidet gjøres sammen med Aker BP, ABB og Siemens Energy som en del av alliansene for bunnfaste innretninger. Og det var første stål til disse prosjektene som ble kuttet på to plater i dag.

Aker BPs prosjektleder for Hugin A, Håkon Skofteland, og prosjektdirektør for Valhall PWP-Fenris, Rannveig Storebø, fikk æren av å trykke på startknappen, under trygg instruksjon fra lærlingene Denise Åkerøy og Tor Litlabø (bilder under).

Aker Solutions verft i Egersund, Verdal og Sandnessjøen vil også være tungt involvert i gjennomføringen av Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris. Over 100 nye lærlinger vil bli tatt inn i selskapet hvert år. I tillegg skal verftene Nymo i Grimstad, Rosenberg Worley i Stavanger, Aibel i Haugesund og Leirvik AS på Stord bidra med betydelige leveranser og ta inn lærlinger.

− Disse utbyggingsprosjektene vil bidra til betydelig verdiskapning og skatteinntekter for Norge i mange år. De er også viktige for Aker BP, fordi de bidrar til at vi kan levere på ambisjonen om å skape framtidens olje- og gasselskap med lave kostnader, lave utslipp, lønnsom vekst og attraktiv avkastning. Og nå er vi i gang! avslutter Knut Sandvik.

Om prosjektene

Utbyggingsplanene for Yggdrasil og Valhall PWP-Fenris ble behandlet av Stortinget 5. juni og godkjent av Olje- og energidepartementet 28. juni i år.

Yggdrasil består av lisensgruppene Hugin, Fulla og Munin. Området ligger mellom Alvheim og Oseberg i Nordsjøen. Partnerne i området er Equinor og PGNIG Upstream Norway. Totale ressurser er over 700 millioner fat oljeekvivalenter. Omfattende ny infrastruktur er planlagt med tre plattformer, ni havbunnsrammer, nye rør for olje- og gasseksport og kraft fra land. Hele Yggdrasil-området skal fjernstyres fra et integrert samhandlingssenter og kontrollrom på land i Stavanger.

Valhall PWP-Fenris er en samordnet utbygging i den sørlige delen av Nordsjøen. Pandion Energy AS er partner i Valhall og PGNiG Upstream Norway AS er partner i Fenris, som ligger 50 kilometer unna. Utbyggingen omfatter en ny sentralt plassert produksjons- og brønnhodeplattform forbundet med bro til Valhall feltsenter, og en ubemannet installasjon ved Fenris som blir koblet til Valhall gjennom rørledninger på havbunnen. Utbyggingen vil utnytte eksisterende kraft fra land-system.  Nye reserver som følge av utbyggingsprosjektet er estimert til 230 millioner fat oljeekvivalenter. I tillegg sikrer prosjektet levetidsforlengelse av Valhall utover 2028.

Kjetil Bakken, Head of Investor Relations, tlf: +47 918 89 889

Aker BP er et uavhengig oljeselskap som driver leting, utbygging og produksjon på norsk kontinentalsokkel. Aker BP er operatør på Alvheim, Edvard Grieg, Ivar Aasen, Skarv, Valhall, Hod, Ula og Tambar, og er også partner i Johan Sverdrup-feltet. Aker BP har hovedkontor på Fornebu og er notert på Oslo Børs under tickerkoden AKRBP. Mer om Aker BP på www.akerbp.com.