Akobo Minerals har påvist gull i ny sone tilknyttet Segele

Report this content

Akobo Minerals (Euronext Oslo – «AKOBO»), offentligjør i dag en oppdatering fra pågående leteaktiviteter med nye oppmuntrende funn.

• Påvist gullmineralisering i ny letesone i nærheten av Segele
  • Forbereder jordprøveprogram mellom Segele og Joru
  • Forbereder geofysiske undersøkelser av hele lisensområdet rundt Segele

Etter mye arbeid med det vellykkede Segele estimatet meldt 22 april, (Link til nyhet) har Selskapet testet to nye mål innenfor 500m avstand av Segele. Det er boret 9 hull på til sammen 1.000 m og det er foretatt boring av et geologisk tverrsnitt. Det er påvist gull i ett av hullene.

Jørgen Evjen, administrerende direktør i Akobo Minerals, uttalte: "De nye funnene viser at vi med stor sannsynlighet bare skraper på overflaten av potensialet i vårt lisensområde. Etter 12 år med leting og geologiske analyser i området treffer vi bedre og bedre. Derfor er det viktig å minne om at leting vil fortsatt være vår hovedaktivitet fremover, også når vi setter i gang med gruvedriften i Segele, som vil gi en sterk kontantstrøm."

Den nye mineraliseringen er et såkalt «fault hosted quartz-vein system» og ble oppdaget ca. 100m vest for Segele, og Evjen er trygg på at testing av en større del av området vil øke geologiforståelse samt gi funn av nye mål for videre boring.

En bild som visar person, hånd, verktyg

Automatiskt genererad beskrivning

Breccia/venestil mineralisering med synlig gull fra vest for Segele 1.

Det arbeides nå med å vurdere potensialet i denne nye mineraliseringsstilen med analyser av borekjerner som tidligere ikke er analysert. Det er foreløpig ukjent om denne mineraliseringen vil tilføre verdi i gruvedriften.

For tiden er 1.800 prøver med ALS for analyse, både fra de nye målene rundt Segele og de endelige resultatene fra Joru.

Hull-ID

Fra

Til

Gullkvalitet (g/t)

SEDD108

SEDD109

Synlig gull på 144.15m

SEDD111

SEDD113

69,3

73,4

Ventende analyser

Tidligere rapportert og inkludert i gjeldende ressursestimering

SEDD03

56,0

59,0

26,7

Samme mineraliseringsstil, forskjellig åre

Så langt har selskapet testet to mål i nærheten av Segele 1, begge disse målene er på sørsiden; Grøft 37 er ca. 260m sørøst for Segele mens Grøft 32/33 er ca. 500m sørøst. 37 ble testet med 6 hull for 671,1 m mens 32/33 ble testet med 3 hull og 328,9 m.

Plankart over Segele-mineraliseringen og omkringliggende mål

Den regionale leteaktiviteten ble redusert under den intensive boringen i forbindelse med ressursoppdateringen på Segele. Imidlertid er Akobo Minerals fortsatt innstilt på å gjøre flere betydelige gullfunn i Akobo-området. I den forbindelse starter selskapet et jordprøveprogram samt geofysiske bakkeundersøkelser over viktige områder av lisensområdet.

Jordprøveprogrammet vil fokusere i Nechdingay-området mellom Segele og Joru og vil omfatte totalt over 1.600 prøver. Den første fasen vil bli fulgt opp med prøvetaking rundt kjente gullfunn fra tidligere prøvetaking, mens de siste delene vil ta sikte på å utvide dekningen til områder vest for Nechdingay så vel som nord for Joru.

Kart

Beskrivelse genereres automatisk

Den geofysiske undersøkelsen vil primært fokusere på å dekke hele området for Segele gruvelisensen med bakkemagnetiske data. Disse dataene vil forbedre tolkningene av geologien i det bredere Segele-området og potensielt bidra til å identifisere nye letemål innenfor lisensområdet.

Hvis du vil ha mer informasjon, kan du kontakte:
Jørgen Evjen, administrerende direktør, Akobo Minerals
Mob: (+47) 92 80 40 14
E-post: jorgen@akobominerals.com
LinkedIn: www.linkedin.com/company/akobominerals
Twitter: @akobominerals
Web: https://akobominerals.com

Om Akobo Minerals

Akobo Minerals er et skandinavisk basert gullutforsknings- og gruveselskap, for tiden med pågående leting og gruveutvikling i Gambela-regionen og Dima Woreda, Etiopia. Selskapet har etablert seg som det ledende gullletingsselskapet i Etiopia gjennom mer enn 12 år med aktivitet på bakken.

Akobo Minerals har en gruvelisens og jobber med å starte gruvedrift av sitt svært lovende Segele-mål. Den har en inferrert mineralressurs som gir en gullkvalitet i verdensklasse på 22,7 gr/tonn, kombinert med en estimert alt-i-ett-kostnad (AISC) på 243 USD per unse. Fortsatt åpen for dybde, fortsetter den gullmineraliserte sonen å ekspandere og vil ha en positiv innvirkning på fremtidige ressursanslag og gruveliv. Letelisensen har en rekke lovende prospekter for leteressursbygging i nærheten av Segele, i tillegg til det lavere grade høyvolumområdet i Joru. Disse områdene vil fortsatt bli utforsket.

Akobo Minerals har et utmerket forhold til lokalsamfunn helt opp til nasjonale myndigheter, og det plasserer miljø, sosialt og miljø (ESG) i hjertet av sin virksomhet - som demonstrert av et planlagt banebrytende samfunnsprogram.

Akobo Minerals har bygget et sterkt lokalt fotfeste basert på prinsippene om god etikk, åpenhet og kommunikasjon, og er klar til å ta på seg nye muligheter og virksomheter etter hvert som de oppstår. Akobo Minerals er unikt posisjonert for å bli en stor aktør i den fremtidige utviklingen av den svært lovende etiopiske gruveindustrien.

Akobo Minerals har en klar strategi for å bygge en portefølje av gullressurser gjennom høy effekt leting og gruvedrift, samtidig som de overholder en mager forretningsdrift. Selskapet har hovedkontor i Oslo og er notert på Euronext Growth Oslo Exchange under tickersymbolet AKOBO.

Viktig informasjon

Denne utgivelsen er ikke for publisering eller distribusjon, direkte eller indirekte, i eller inn i Australia, Canada, Japan, USA eller andre jurisdiksjoner der det ville være ulovlig. Den er kun utstedt for informasjonsformål og utgjør ikke eller utgjør ikke en del av noe tilbud eller oppfordring til å kjøpe eller abonnere på verdipapirer, i USA eller i noen annen jurisdiksjon. Verdipapirene nevnt heri har ikke vært, og vil ikke være, registrert i henhold til U.S. Securities Act av 1933, som endret ("U.S. Securities Act"), og kan ikke tilbys eller selges i USA fraværende registrering eller i henhold til et unntak fra registrering i henhold til U.S. Securities Act. Akobo Minerals har ikke til hensikt å registrere noen del av tilbudet av verdipapirene i USA eller å gjennomføre en offentlig tilbudet av verdipapirene i USA. Kopier av denne publikasjonen blir ikke distribuert eller sendt til Australia, Canada, Japan eller USA.

Quick facts

Akobo Minerals har påvist gullmineralisering i ny letesone i nærheten av Segele
Selskapet forbereder jordprøveprogram mellom Segele og Joru
Tweet dette