Akobo Minerals inngår samarbeid med Oromia Bank

Report this content

Akobo Minerals (Euronext Oslo – «AKOBO») kunngjorde i dag at de har signert en intensjonsavtale (MOU) med den etiopiske forretningsbanken Oromia Bank.

Som ledende på sine respektive felt er partene enige om å samarbeide for å utvikle finansielle løsninger for nye lete- og gruveprosjekter, i samsvar med internasjonale standarder. Sammen kan partene støtte utviklingen av Etiopias gruveindustri.

Målet er å sammen bli den ledende partneren innen henholdsvis operasjonelle og finansielle tjenester for nye satsinger og prosjekter i Etiopia. Dette samarbeidet går langt utover normale finansieringsfasiliteter og vil også omfatte finansieringsmuligheter og utrulling av slike tjenester i rurale områder som for tiden ikke har tilgang til moderne finanstjenester.

Jørgen Evjen, administrerende direktør i Akobo Minerals, uttalte: "Ved å tilby vår gruve- og bankkompetanse og erfaring til bordet, tror jeg vi sammen kan tilby nye og innovative tjenester som kan fremme utviklingen av etiopisk gruveindustri og lokalsamfunn."

Han fortsetter: "Denne avtalen følger Akobos mål om å gjøre forretninger lokalt og støtte den etiopiske bankindustrien til å bli konkurransedyktig i sin egen bakgård mot utenlandske finansinstitusjoner."

Faysel Yassin, Chief Officer, corporate banking og internasjonal handel i Oromia Bank, uttrykker: "Vi er imponert over den innsats og engasjement som Akobo Minerals har vist i å bygge en strategisk modell for både nasjonal og regional suksess. Vår egen filosofi speiler deres og er grunnen til at vi er sikre på at vi ved å jobbe sammen kan gjøre store ting også for andre gruveselskaper som ønsker å lykkes i Etiopia.»

I løpet av de kommende månedene vil Akobo Minerals og Oromia Bank samarbeide for å få på plass nødvendige planer for å utvikle nye tjenester til det etiopiske markedet, som fastsatt i intensjonsavtalen. Partenes forpliktelse til å oppfylle rollene og ansvaret i  avtalen er imidlertid ikke juridisk bindende.

I tillegg til intensjonsavtalen hva gjelder nye innenlandske tjenester, er Akobo Minerals også i forhandlinger med Oromia Bank om en finansieringspakke for egen virksomhet. Dette vil bli brukt til å understøtte en rekke fremtidige aktiviteter, inkludert lokalsamfunnsbaserte miljø-, sosial- og styringsinitiativer (ESG), samt kapital for å finansiere Akobos gruvedrift som igangsettes innen utgangen av 2022. Ytterligere detaljer vil bli gjort tilgjengelig så snart en endelig avtale er oppnådd.

For mer informasjon, kontakt:
Jørgen Evjen, CEO, Akobo Minerals
Mob: (+47) 92 80 40 14
Mail: jorgen@akobominerals.com
LinkedIn: www.linkedin.com/company/akobominerals
Twitter: @akobominerals
Web: https://akobominerals.com

About Akobo Minerals
Akobo Minerals is a Scandinavian-based gold exploration company, with ongoing exploration and boutique mining developments in the Gambela region and Dima district of southwest Ethiopia. Operations were established in 2009 by people with long experience from both the public mining sector in Ethiopia and the Norwegian oil service industry. Following mineral discoveries, the company is engaged in mining studies to advance the project to production, alongside exploration core drilling.
Akobo Minerals is transforming itself to support an increased pace of core drilling. At both its key targets - in Segele and Joru - the company has released exceptionally high-grade gold results in the Segele deposit, while core drilling and trenching at Joru have intersected both high-grade gold zones and large wide zones near the surface. The company has an excellent partnership with national authorities and places ESG at the heart of its activities – including a ground-breaking community program.
Akobo Minerals has a clear strategy aimed at building a portfolio of gold resources through high-impact exploration and mining, while adhering to a lean business operation. The company is headquartered in Oslo and is listed on the Euronext Growth Oslo Exchange under the ticker symbol, AKOBO.

Important information
This release is not for publication or distribution, directly or indirectly, in or into Australia, Canada, Japan, the United States or any other jurisdictions where it would be illegal. It is issued for information purposes only and does not constitute or form part of any offer or solicitation to purchase or subscribe for securities, in the United States or in any other jurisdiction. The securities referred to herein have not been, and will not be, registered under the U.S. Securities Act of 1933, as amended (the “U.S. Securities Act”), and may not be offered or sold in the United States absent registration or pursuant to an exemption from registration under the U.S. Securities Act. Akobo Minerals does not intend to register any portion of the offering of the securities in the United States or to conduct a public offering of the securities in the United States. Copies of this publication are not being, and may not be, distributed or sent into Australia, Canada, Japan or the United States.