Utvider ledergruppe med anerkjent internasjonal ESG ekspert

OSLO, 25 Januar 2022

Akobo Minerals har ansatt Dr. Cathryn MacCallum til å lede selskapets satsing på bærekraft og ESG (miljø-, sosiale forhold- og virksomhetsstyring). Hun tiltrer stillingen 1. februar 2022 og blir en del av selskapets ledergruppe.

«Vi føler at vi har truffet blink med å ansette Cathryn. For oss er dette en viktig ansettelse som gir forretningsmessig mening. Vårt mål er å holde en høy internasjonal ESG standard som skaper tillit og forutsigbarhet gjennom å spille på lag med lokalbefolkning og myndigheter. Det vil sikre oss gode arbeidsforhold sammen med tilgang på lokal kompetanse og samarbeidspartnere.» uttaler Jørgen Evjen, CEO i Akobo Minerals.

MacCallum er sosialøkonom med en doktorgrad i «Sustainable livelihoods and global learning”. I mer enn 25 år har hun bidratt med omfattende støtte og råd til fattigdomsbekjempelse og etablering av utdanningsprosjekter over hele Europa, Afrika sør for Sahara, Midtøsten og i Nord-Afrika.

MacCallum har relevanterfaring fra energi- og gruvesektoren, og er involvert i en rekke internasjonale fora som bidrar til videre utvikling av sektoren. Hun har også bidratt til at ESG nå er tatt inn i PERC-standarden*. Videre har hun god forståelse for hva finansmarkedet krever da hun regelmessig gjennomfører ESG-due diligence på lete- og gruveprosjekter på vegne av internasjonale finansinstitusjoner og private equity-selskaper.

Ved ansettelsen sier MacCallum følgende: "I mitt møte med Akobo Minerals har det vært tydelig at ESG er godt integrert i selskapets strategi. Akobo har allerede utmerket seg som verdensledende på ESG i sin bransje, og jeg gleder meg til å fortsette arbeidet. Målet mitt er å bevise at ESG er lønnsomt for Akobo og samtidig utviklende for lokalsamfunnet – og at dette kan skje uten at det skapes en avhengighetskultur. Det er jeg sikker på at vi skal lykkes med og jeg gleder meg til fortsettelsen."

Jørgen Evjen, CEO i Akobo Minerals, la til: «Vi kjenner hverandre godt fra før da hun har vært rådgiver i utviklingen av vårt ESG-program i 2021. Som en del av vår ledergrupp vil Cathryn nå bygge videre på dette arbeidet og etablere et solid ESG-program.»

Les mer om vår ESG-program her

*for rapportering av leteresultater, mineralressurser og mineralreserver

Best regards,
Jørgen Evjen
CEO Akobo Minerals AB and Etno Mining P.l.c

Mob NO: +47 92 80 40 14
Mob ET: +251 944 76 2428
email: jorgen@akobominerals.com

----

Akobo Minerals, is a Norway-based gold exploration company, currently with ongoing exploration and small-scale mine development in the Gambela region and Dima Woreda, southwest Ethiopia. The operations were established in 2009 by people with long experience from the public mining sector in Ethiopia and from the Norwegian oil service industry. Akobo Minerals holds a mining licence and an exploration license over key targets in the area. Economic mineralisation was discovered and the company is engaged in mining studies to advance the project to production, alongside exploration core drilling. Akobo Minerals is transforming its organisation to support an increased pace of core drilling. At both the key targets Segele and Joru the company has so far released exceptionally high-grade gold results including the Segele deposit with an Inferred Mineral Resource of 78ktons at 20.9g/t. A scoping study for Segele includes an up-front capital expenditure of USD $8m and all-in sustaining cost of USD $243 per ounce of gold produced. Core-drilling and trenching at Joru have intersected both high-grade gold zones and large wide zones near surface. The company has an excellent partnership with national authorities and places ESG at the heart of its activities - a ground-breaking community program is being planned.