Italia først ute med neste generasjons høyhastighetstog

Report this content

(Oslo 18. januar 2008) Italia blir det første landet i verden som tar i bruk neste generasjons høyhastighetstog og hvor en privat togoperatør betjener et høyhastighetsnett med hastigheter opp til 300 km/t. Togoperatøren Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV) skal betjene de nye høyhastighetslinjene og selskapet har bestilt 25 nye AGV-tog fra Alstom. AGV er oppfølgeren til TGV og satt ny verdensrekord i april 2007 med 574,8 km/t.

Samferdselsdepartementet har nylig gitt den private togoperatøren NTV lisens til å betjene høyhastighetsnettet i Italia fra 2011. NTV og Alstom skal presentere detaljene om kontrakten og det nye selskapet under en pressekonferanse i Roma 7. februar 2008.

NTV ble dannet i desember 2006 av de italienske entreprenørene Luca Cordero di Montezemolo, Diego Della Valle, Gianni Punzo og Giuseppe Sciarrone.

Kontrakten med Alstom har en verdi på 650 millioner euro, i tillegg til 30 års vedlikehold. I tillegg inneholder kontrakten også en opsjon på ytterligere ti tog.

Det nye høyhastighetsnettet i Italia vil tillate hastigheter opp til 300 km/t. AGV bygges utfra de siste europeiske standarder for interoperabilitet og følger europeisk regelverk for sikkerhet og miljø. Traksjonssystemet for AGV hadde en nøkkelrolle ved høyhastighetsrekorden i 2007 og gjør det mulig å operere AGV i 360 km/t i kommersiell trafikk.

70 prosent av verdens tog som opererer i hastigheter over 300 km/t er produsert av Alstom. Til sammen har togene tilbakelagt mer enn 2,8 milliarder kilometer (6500 ganger avstanden mellom jorden og månen), transportert 1,6 milliarder mennesker og satt tre fartsrekorder: 380 km/t i 1981, 515,3 km/t i 1990 og 574,8 km/t i 2007.

Høyoppløselige bilder av høyhastighetsrekorden/AGV: www.ramev150.com
Brukernavn: V150