Altor kjøper ELIXIA

Altor Fund III (“Altor”) har inngått en avtale om å kjøpe ELIXIA Holding II AS, den ledende treningssenter kjeden i Norden, fra Norvestor samt øvrige aksjonærer.

ELIXIA er den ledende, kommersielle treningssenter kjeden i Norge og Finland og med et nylig etablert fotfeste i Sverige. Selskapet driver 34 sentre i Norge, 11 i Finland og 2 i Sverige. ELIXIAs nordiske virksomhet ble lansert i 2000, og selskapet har hovedkontor i Oslo, Norge. ELIXIA omsetter for rundt NOK 900 millioner og har omtrent 3700 personer ansatt.

“ELIXIA er blitt markedsleder i Norden gjennom å være innovativ og ved å gi kundene de  beste treningstilbudene og det beste produktet. Vi ser frem til å støtte selskapet i dets fremtidige utvikling og ser gode muligheter for vekst i hele regionen ved å fortsette denne strategien,” uttalte Reynir Indahl, Partner hos Altor Equity Partners.

”ELIXIA har oppnådd meget gode resultater med profitabel vekst. Vi ser frem til å fortsette utviklingen av virksomheten sammen med Altor som ny eier,” kommenterte Ståle Angel, administrerende direktør hos ELIXIA.

”Vi er blitt imponert av hva Ståle Angel og teamet hans har oppnådd i løpet av de sist ti årene i selskapet, spesielt den konsekvente og systematiske oppfølgingen av alle områder av virksomheten. Vi ser kraftig etterspørsel etter ELIXIAs tilbud i en rekke nordiske byer og er godt posisjonert for å støtte selskapet i sin videre Nordiske ekspansjon,” sa Johannes Lien, Director hos Altor Equity Partners.

”Norvestor har i fem år hatt gleden av å bidra til å utvikle ELIXIA til en ledende treningssenter kjede i Norden.  ELIXIA er et kvalitetsselskap med et sterkt konsept og ledelse i verdensklasse med de beste forutsetninger for å lykkes i den videre utvikling. Selskapet har hvert år tatt markedsandeler i et voksende marked og samtidig lykkes med nye produkter og tjenester. Vi er godt fornøyd med at Altor tar stafettpinnen videre og har sett mulighetene for videre vekst og det store potensial for forretningsutvikling. ELIXIA ble en god investering for Norvestor, og vi tror selskapet vil bli en god investering for Altor”, sier Lars Grinde, Managing Partner hos Norvestor og avtroppende styreformann hos ELIXIA.

Transaksjonen er forventet å bli sluttført i juni betinget av godkjennelse fra relevante konkurransemyndigheter.

Altor ble rådgitt av ABG Sundal Collier, McKinsey, Wiersholm og PwC. Oppkjøpsfinansieringen vil bli besørget av DnB NOR. Norvestor og ELIXIA ble rådgitt av UBS, Thommessen og Deloitte.

Hvis du har spørsmål, vennligst kontakt:

Reynir Indahl, Partner, Altor Equity Partners (+47 2212 8381)
Ståle Angel, CEO, ELIXIA (+47 9768 1350)

Altor-fondene er private equityaktør som omfatter “Altor 2003 Fund”, med kapital på EUR 650 millioner, “Altor Fund II”, med kapital på EUR 1150 millioner og også “Altor Fund III”, med kapital på EUR 2000 millioner. Altor-fondene er rådgitt av Altor Equity Partners. Altor-fondene investerer i selskaper i Norden med fokus på verdiskaping gjennom vekst, strategisk utvikling og operasjonelle forbedringer og har siden oppstarten i 2003 investert i mer enn 30 plattforminvesteringer og mer enn 30 tilleggsoppkjøp. Investeringene omfatter Lindorff, AGR, SPT Group, Helly Hansen, Constructor, Sonion, Apotek Hjärtat, Carnegie, Papyrus, Wrist og Byggmax. For mer informasjon se www.altor.com

Om Norvestor Equity

Norvestor Equity AS er en ledende private equity aktør med fokus på små og mellomstore bedrifter i Norden. Teamet har jobbet sammen siden 1991 og har siden da gjennomført 45 investeringer og 171 påfølgende M&A transaksjoner - noe som gjør dem til det mest erfarne teamet i Norge. Norvestor Equity forvalter to fond; Norvestor IV, L.P. og Norvestor V, L.P. Følgende ti selskaper er i dag en del av porteføljen: Panorama Gruppen AS, Life Europe AB, BecoTek Metal Group AS, Nordic Vision Clinics AS, RenoNorden AS, Wema Group Holding AS, Advantec Holding AS, Apsis Group AB, Aptilo Holding AB og Cegal Holding AS. For mer informasjon, se www.norvestor.com.