Altor kjøper Veolia Miljø

Altor Fund III (“Altor”) har signert avtale om kjøp av Veolia Miljø AS, Norges ledende leverandør av miljø- og gjenvinningstjenester, av franske Veolia Propreté.

Veolia Miljø er Norges ledende og mest komplette leverandør av miljø- og gjenvinningstjenester. Selskapet tilbyr en rekke bærekraftige løsninger for avfallshåndtering og gjenvinning for næringsliv, offentlig sektor og private husstander på tvers av landet fra flere enn 70 anlegg. Veolia Miljø har røtter tilbake til 1926 og en vesentlig del av virksomheten bar navnet “Norsk Gjenvinning” inntil 2003.

Veolia Miljø omsetter for mer enn NOK 3 milliarder og har omkring 1.200 ansatte som arbeider innen avfallsinnsamling og gjenvinning, metallgjenvinning og tjenester innen industri, offshore, farlig avfall og riving og miljøsanering.

“Bærekraftige løsninger for avfallshåndtering, gjenvinning og energiutnyttelse er viktig for å forbedre miljøet globalt og ta vare på ressursene. Veolia Miljø er markedslederen innen miljø- og gjenvinningstjenester i Norge og har foretatt betydelige investeringer i behandlingsanlegg for å være i forkant av industrien. Vi synes det er spennende å få ta del i utviklingen av selskapet og industrien i årene som kommer” sier Reynir Indahl, Partner i Altor Equity Partners.

“Vi ser betydelige verdiskapningsmuligheter i alle Veolias forretningsområder og ser frem til å støtte Veolias ledelse og ansatte med å adressere disse” sier Pål Stampe, Director i Altor Equity Partners.

Transaksjonen er ventet å gjennomføres i løpet av mars. Etter gjennomføringen vil Veolia Miljø og dets datterselskaper endre navn.

Altors rådgivere i transaksjonen er Infima, DnB NOR Markets, Creo Advisors, Wiersholm, Deloitte og WSP Environmental.

For ytterligere spørsmål, vennligst kontakt:
Reynir Indahl, Partner, Altor Equity Partners (22 12 83 83)

Altor-fondene består av oppkjøpsfondene “Altor 2003 Fund”, med EUR 650 millioner kommitert kapital, “Altor Fund II” med EUR 1.150 millioner i kommitert capital og “Altor Fund III” med EUR 2.000 millioner i kommitert kapital. Altor-fondene blir rådgitt av Altor Equity Partners. Altor-fondene investerer i Nordiske selskaper med fokus på verdiskapning gjennom vekst, strategisk utvikling og operasjonell forbedring og har siden starten i 2003 foretatt 27 platforminvesteringer og mer enn 30 tilleggsoppkjøp. Investeringene omfatter Lindorff, AGR, Relacom, Navico, SPT Group, Helly Hansen, Constructor, Sonion, Apotek Hjärtat, Carnegie, Papyrus, Wrist og Byggmax. For mer informasjon, vennligst besøk www.altor.com

Tags: