CapMan selger Curato til Altor

Fond forvaltet av CapMan har inngått avtale om å selge Curato AS, den ledende tilbyder av radiologitjenester i Norge, til Altor Fund III.

Curato tilbyr medisinsk radiologi i Norge der selskapets hovedkunder er de regionale helseforetakene, så vel som helseforsikringsselskaper og privatpersoner. Selskapet har et nasjonalt nettverk av 12 klinikker og mottar over 300 000 pasienter årlig. Curatos omsetning for 2012 var 387millioner kroner og selskapet sysselsetter rundt 220 personer.

”Vi har oppnådd vårt strategiske mål for investeringen i Curato – å bygge den ledende radiologigruppen i Norge. Oppkjøpet av Telemarkgruppen i 2007 og fusjonen med Sentrum Røntgeninstitutt i 2008 la grunnlaget for det nye selskapet, som i dag har den beste geografisk dekningen og sterkeste markedsposisjon i Norge. En annen viktig utvikling for selskapet var å få fornyet avtaler med alle regionale helseforetak i Norge”, sier Hans Tindlund, partner i CapMan Buyout og ansvarlig for investeringen.

”I løpet av CapMans eierskap har vi gjennomført betydelig modernisering og utvidelse av vår utstyrspark og etablert tilbud på tre nye lokasjoner. Curato er i dag en viktig helseaktør, som leverer radiologitjenester av høy kvalitet både til den offentlige helsetjenesten og til private pasienter. Vi har fått betydelige stordrifts- og produktivitetsforbedringer gjennom å investere i topp moderne medisinsk teknologi og gjennom å etablere sentraliserte støttefunksjoner. Vi er sikre på at Altor, som ny eier, vil tilføre ytterlig kompetanse for en videre suksessfull utvikling av selskapet”, sier Hans Olav Almaas, styreleder i Curato.

”Kostnaden for radiologitjenester er betydelig lavere i Norge enn i noe annet nordisk og europeisk land, og kostnaden er betydelig lavere når den utføres av Curato, enn av det offentlige. Curato har, som markedsleder, ledet an gjennom gode medarbeidere, effektiv drift og moderne infrastruktur. Det sparer offentlige helsemyndigheter for betydelige beløp og gir på samme tid økt service overfor pasientene. Vi tror derfor at private aktører vil spille en viktig rolle innen diagnostikk også i årene fremover. Vi ser også muligheten for å utvikle Curato innenfor relaterte tjenester både i og utenfor Norge i kommende år”, sier Reynir Indahl, partner i Altor Equity Partners.

Transaksjonen forventes å være gjennomført ved utgangen av oktober 2013. Fondene forvaltet av CapMan gjorde den opprinnelige investeringen i Curato i 2007.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Hans Tindlund, partner, CapMan Buyout, tlf. 92669966
Hans Olav Almaas, styreleder, Curato AS, tlf. 91710305
Reynir Indahl, partner, Altor Equity Partners, tlf. 90691113

CapMan

CapMan Buyout er Nordens største investeringsteam innenfor mid market private equity investeringer. Teamet har 23 års erfaring og består at 20 investment professionals i Norge, Sverige og Finland, CapMan Buyout har gjort 69 investeringer og 49 exits og investerer for tiden fra sitt 10nde fond, CapMan Buyout X, etablert i 2013.

CapMan Buyout er del av CapMan Group, et ledende private equity selskap i Norden og Russland med forvaltningskapital på 3.3 milliarder euro. CapMan har fem investeringsspartnerskap- CapMan Buyout, CapMan Russia, CapMan Credit, CapMan Public Market og CapMan Real Estate – alle med egne investeringssteam og fond. CapMan har totalt 105 ansatte i Helsinki, Stockholm, Oslo, Moskva og Luxembourg.

www.capman.com

Altor Funds

Altor Equity Partners er investeringsrådgiver for Altor-fondene. Siden oppstarten har Altor-fondene investert i nærmere 40 selskaper med en kommittert kapital på 3800 millioner euro. Investeringene er gjort i nordiske mid-cap-selskaper med fokus på verdiskapning gjennom veksttiltak og driftsforbedringer. Blant investeringene er Lindorff, Helly Hansen, AGR, Eltek, Norsk Gjenvinning, SPT Group, Navico, Constructor og Elixia.

www.altor.com

Curato AS

Curato er det ledende radiologiselskapet i Norge. Hovedkundene er de regionale helseforetakene, men også helseforsikringsselskaper og private pasienter er viktige kundesegmenter. Curato har 12 klinikker i hele Norge og rundt 220 ansatte.

www.curato.no