• Amadeus/

10 år med kommende vekst for den globale reiselivsbransjen ifølge ny rapport fra Amadeus

Reiselivsbransjen vil øke med 5,4 prosent årlig i ti år fremover, og dermed vokse kraftigere enn det globale BNP. Det spår en ny rapport fra Oxford Economics som er gjennomført på oppdrag av Amadeus. Rapporten viser at økningen først og fremst skyldes de store, nye markedene. Det er for eksempel forventet at Kina i år går forbi USA som verdens største marked for utenlandsreiser, og i tillegg blir det største markedet for innenlandsreiser i 2017.

2. april 2014: Veksten i den globale reiselivsbransjen påvirkes i stor grad av andelen utenlandsreiser[1] fra Kina, og disse beregnes å utgjøre 20 prosent av alle reisene i verden i 2023. Det viser den nye rapporten Shaping the Future of Travel: Macro trends driving industry growth over the next decade.

Rapporten gir et optimistisk bilde av den makroøkonomiske fremtiden i bransjen de kommende ti årene, med en årlig vekst på 5,4 prosent – to prosentenheter høyere enn den globale BNP-veksten. Reiselivsbransjen forventes i tillegg å vokse betydelig raskere enn under finanskrisen, da den årlige veksten var 4,1 prosent.

Økningen i utenlandsreiser fra Kina, som så sent som i 2005 bare var 1 prosent, fører til at landet allerede i år går forbi USA som verdens største marked for utenlandsreiser. Antallet kinesiske husholdninger som har råd til lengre utenlandsreiser forventes å mer enn dobles og komme opp i 220 millioner i løpet av ti år. Kina kommer også til å bli det største markedet for innenlandsreiser i 2017 – en utvikling som i stor grad skyldes et raskt voksende BNP, økende sysselsetting og høyere forbruk.

Rapporten viser samtidig at veksten ikke bare omfatter Kina. Prognoser viser at andre store markeder som Russland, Brasil, India, Indonesia og Tyrkia kommer til å ha en gjennomsnittlig årlig vekst på fem prosent hver de kommende ti årene. Bakgrunnen for veksten er økt velstand og endringer i forbrukmønsteret.

Undersøkelsen er gjennomført av Oxford Economics, et verdensledende selskap innenfor globale prognoser og kvantitative analyser for næringsliv og myndigheter. Den bygger på detaljerte makroøkonomiske modeller og kvalitative intervjuer med bransjeeksperter for å kunne forutsi en mengde fremtidstrender, inkludert vekstmulighetene som former reiselivet det neste tiåret.

– Prognosene spår en ny gullalder for reiselivsbransjen, og dette er etterlengtede nyheter for mange deler av bransjen som nettopp har begynt å reise seg etter finanskrisen, sier Holger Taubmann, SVP Distribution på Amadeus. Kompleksiteten i reiselivsbransjen viser imidlertid tydelig at veksten neppe kommer til å fordeles jevnt, det blir sannsynligvis både vinnere og tapere.

Noen av hovedpunktene i rapporten:

Forretningsreiser øker til tidligere nivåer: Forbindelser mellom øst og vest stimulerer frem et nytt behov, men kortdistansereiser i vest kommer ikke til å komme opp til pre-finanskrisenivå før i 2018. Asia kommer til å stå for 55 prosent av veksten innen globale forretningsreiser i løpet av de neste ti årene.

Økningen innen flyreiser kommer til å domineres av de nye økonomiske markedene: India, Indonesia og Russland er noen av landene som leder veksten når flyreiser i land utenfor OECD for første gang forventes å gå forbi flyreiser innenfor OECD-land.

Etterspørselen etter internasjonale hotellopphold øker: Internasjonale hotellopphold har i perioden etter finanskrisen passert innenlands hotellopphold, og det tyder på at minsket forbruk av hotelltjenester i hjemlandet er den nye normalen. Samtidig forventes overnattingsgjester til Asia å øke nesten fire ganger raskere enn til Europa i løpet av det kommende tiåret – selv om Europa fortsatt kommer til å være dominerende.

– Den globale reiselivsbransjen blir sterkere og endres i takt med at den reiser seg etter finanskrisen. Utviklingen i Kina er en viktig drivkraft, men det finnes mange andre underliggende faktorer som også spiller inn, sier Andrew Tessler, Associate Director på Oxford Economics og forfatter av rapporten. Nøkkeltallene i sektoren påvirkes både av endret dynamikk i konkurransen og av stabil, ny atferd som ble etablert under finanskrisen.

Rapporten kan lastes ned gratis her.

Ledere fra følgende selskaper har bidratt til rapporten:

• Accor Group

• Amadeus

• Carlson Wagonlit Travel

• Eurostar

• FRHI Hotels & Resorts

• FCm Travel Solutions

• Heathrow Airport

• Iberia

• MakeMyTrip

• Orbitz Worldwide

• Schiphol Airport

• Thai Airways

• Turkish Airlines

[1] Oxford Economics definerer utenlandsreiser som reiser fra hjemlandet til et annet land

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er en ledende av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen over hele verden. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, jernbaner, ferger osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, fordelte på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor og markedsføring), Nice (utvikling) og Erding (Operations), samt 71 lokale Amadeus-organisasjoner.

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell.

Amadeus er notert på den spanske børsen under tickeren “AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca