Amadeus hjelper reisebyråer med å optimere hotellområdet

Amadeus Hotel Optimisation Package er et nytt konsept som inneholder flere ulike verktøy og løsninger som hjelper større reisebyråer og travel management-selskaper til å bli mer konkurransedyktige. Gjennom løsningen får reisekonsulentene en praktisk og effektiv tilgang til et bredt hotellinnhold samtidig som det sparer dem for tid og øker servicenivået.

Stockholm, 18. januar 2012 Amadeus Hotel Optimisation Package bygger på to deler: optimering av fortjeneste, for å hjelpe reisebyråer med å spare tid og få større kontroll over kundenes globale hotellprogram, samt innholdsoptimering, som gjør Amadeus til en samlingsplass for hotellinnhold fra flere kilder.

– Reisekonsulenter trenger større oversikt og kontroll for effektivt å kunne velge mellom og tilby mer hotellinnhold fra flere ulike kilder. Amadeus’ hotellplattform samler innhold fra ulike systemer og leverandører og kombinerer dette med intelligente forretningsverktøy. På denne måten kan både servicenivået forbedres og kostnadene reduseres, sier Jesper Söderström, adm. direktør i Amadeus Scandinavia.

Noen av de viktigste løsningene i Amadeus Hotel Optimisation Package:

Amadeus Hotel Dynamic Saver
Dette rapporterings- og analyseverktøyet kan brukes mot flere GDS-er for å hjelpe både reisebyråer og bedrifter med å kontrollere kostnader, men også sikre at bedriftens hotellprogram blir etterlevd. Noen av nøkkelfunksjonene er identifisering av såkalte "rate squatters”[1], rapportering om oppfyllelse av Last Room Availability-avtaler, samt automatisk sammenligning av forhandlede og offentlige priser for å analysere avtaleprisenes konkurransedyktighet og sikre at kjøper alltid får den beste prisen. Med Dynamic Saver har Amadeus identifisert mulige besparelser på gjennomsnittlig ti prosent av den totale hotellkostnaden hos reisebyråer og bedrifter. For en større bedrift kan det innebære en årlig besparelse på opptil 1,6 millioner dollar bare for hotellkostnader[2].

Integrering av innhold fra hotellaggregatorer (Amadeus Hotel Plus Multisource)
For å sikre optimal tilgang til et så bredt hotellinnhold som mulig, integrerer Amadeus innhold fra ulike hotellaggregatorer i reisebyråenes salgssystem. De første som ble integrert i 2011 var Destinations of the World og Transhotel, som representerer over 50 000 hoteller. Ved å integrere hotellinnhold fra flere kilder inn i Amadeus' løsninger sparer reisebyråene både tid og penger samtidig som servicenivået mot kundene kan økes.

Amadeus LinkHotel
Denne funksjonen muliggjør rask og sømløs integrering av mindre, individuelle hoteller som etterspørres av reisebyråene og deres bedriftskunder, men som per idag ikke kan bookes via GDS-plattformene. Via Amadeus LinkHotel er allerede over 6000 hoteller tilknyttet plattformen, og kan dermed bookes i sanntid.

Amadeus Hotel Optimisation Package inngår i Amadeus produktportefølje, som kontinuerlig utvikles for å møte behovene fra bedriftskunder, større reisebyråer og travel mangement-selskaper verden over. Konseptet kan kjøpes i sin helhet eller i moduler. Mer informasjon om samtlige løsninger finnes på denne lenken http://www.amadeus.com/hoteldistribution/ahwp/overview/package-overview.

[1] “Rate squatting” er når et hotell viser avtalepriser med en bedrift uten å være en del av bedriftens kontrakterte hotellprogram.
[2] JP Morgan Corporate T&E Spend Benchmarks 2009

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er den ledende leverandøren av avanserte teknologiløsninger og transaksjonstjenester for den globale reisebransjen.

Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, togselskaper, rederier osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere  (bedrifter og privatpersoner).

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell og behandlet over 850 millioner transaksjoner i 2010.

Amadeus har sine sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor), Nice (utvikling) og Erding (databehandlingssenter) og dessuten regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. Amadeus har 73 lokale Amadeuskontorer verden over, som bistår kunder i 195 land. -.

Amadeus er notert på børsene i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia under tickeren “AMS.MC”. For kalenderåret 2010 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 683 millioner og et driftsresultat før avskrivninger på EUR 1015 millioner. Amadeus-konsernet har over 10 270 ansatte over hele verden, og 123 nasjonaliteter er representert på sentralkontorene.

For nærmere informasjon besøk www.amadeus.com/sca