Amadeus lanserer banebrytende bagasjeoppfølgingssystem med Icelandair

Med det nye systemet skal Icelandair eliminere en del av kostnadene som er forbundet med bagasjehåndtering. Den helautomatiserte løsningen, som utvikles i samarbeid med Amadeus, forbedrer både presisjonen og hurtigheten i bagasjehåndteringen. Dette gir raskere turnaround og avgangstider for de aktuelle flygningene.

5. februar 2014: Amadeus innleder et produktsamarbeid med Icelandair, som flyr til 31 destinasjoner i Europa, USA og Canada. Sammen skal de utvikle et bagasjeoppfølgingssystem, Amadeus Airport BRS, som gir en mer automatisert bagasjelasting og -håndtering samt sporing av bagasje i sanntid. Fra midten av 2014 skal Icelandair – i egenskap av lanseringspartner – begynne å ta i bruk løsningen for alle sine internasjonale flygninger håndtert fra deres knutepunkt på Keflavik lufthavn.

Løsningen, som er helt integrert med andre løsninger i Amadeus’ Airport IT-portefølje, og med plattformen Altéa DCS, vil forenkle dagens bagasjeprosesser da alle dataene som trengs til bagasjeoppfølging, blir tilgjengelige via et brukervennlig grensesnitt koblet til Amadeus' datasenter.

De fleste bakkepersonell bruker i dag teletype-meldinger i bagasjehåndteringen. Det innebærer at digitale meldinger sendes frem og tilbake når man bl.a. skal sjekke inn, spore og laste bagasje. Med Amadeus Airport BRS blir denne typen meldinger overflødige, og man kan oppnå store kostnadsbesparelser.

– Amadeus' bagasjeløsning er vinn-vinn for alle. Den vil ikke bare spare oss for høye kostnader med teletype-systemet, men vil også i prinsippet gi en feilfri og helautomatisert bagasjehåndtering. Passasjerene får en raskere og enda mer punktlig bagasjeutlevering, samtidig som bakkepersonalet får et mer effektivt og brukervennlig system, sier Ástþór Ingason, Vice President, Ground Operations i Icelandair.

– Vår BRS-løsning vil gi viktig bagasjefunksjonalitet i en enkel plug-and-play-applikasjon, sier John Jarrell, Head of Airport IT i Amadeus. Løsningen vil gi merkbare tids- og kostnadsbesparelser ikke bare for Icelandair, men også for hele økosystemet på flyplassen. Vi er overbevist om at dette bare er begynnelsen av hva denne løsningens kan bidra til, og vi ser frem til å utvikle den videre med verdifull feedback fra vår første kunde.

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post:
jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er en ledende av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen over hele verden. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, jernbaner, ferger osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, fordelte på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor og markedsføring), Nice (utvikling) og Erding (Operations), samt 71 lokale Amadeus-organisasjoner.

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell. For kalenderåret 2012 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 910 millioner og et EBITDA-resultat på EUR 1 108 millioner.

Amadeus er notert på den spanske børsen under tickeren “AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca.