Amadeus og SAS i samarbeid om revenue management

SAS blir lanseringspartner og migrerer til Amadeus' nye Altéa Origin & Destination Revenue Management-løsning. Samtidig åpner Amadeus et kompetansesenter for revenue management i København.

Stockholm, 17. juni 2013: Amadeus, en ledende teknologileverandør til den globale reiselivsbransjen, innleder et langsiktig, strategisk samarbeid med Scandinavian Airlines (SAS). Senere denne måneden vil SAS og datterselskapet Widerøe bli lanseringspartner for Amadeus' neste generasjon av løsningen Altéa Revenue Management. Flyselskapet vil migrere fra sin egenutviklede løsning Origin & Destination Revenue Management System (ODRMS) til Amadeus' nye løsning i begynnelsen av 2015. Åtte flyselskaper bruker allerede Amadeus' integrerte løsning for revenue management og passasjertjenester.

Samtidig åpner Amadeus et kompetansesenter for revenue management i København. Mer enn 20 medarbeidere fra SAS, mange av dem verdensledende eksperter på dette området, vil jobbe på senteret.

SAS var et av de første flyselskapene som implementerte systemer og prosesser for origin&destination-basert revenue management tidlig på 90-tallet, og har siden utmerket seg som ledende på området. Denne ekspertisen slås nå sammen med Amadeus’ kompetanse på området, der over 400 medarbeidere allerede jobber med løsninger for revenue management og inventory. Samarbeidet vil ikke bare være til fordel for alle brukerne av Altéa-porteføljen, men også legge til rette for mer innovasjon i framtiden.

– Hos SAS har vi en lang tradisjon for innovasjon innen revenue management, og som selskap har vi uten tvil en av bransjens høyeste avkastninger som følge av vår banebrytende arbeidsmetode basert på origin & destination, sier Magnus Rosén, Vice President Revenue Management Systems SAS Group IT. Vi er overbevist om at Amadeus' nye løsning for revenue management vil hjelpe oss til ytterligere å styrke vår ledende stilling på området. Vi ønsker også etableringen av Amadeus kompetansesenter for revenue management velkommen, og gleder oss til å samarbeidet og til å dele fordelene av vår felles satsing på området med andre flyselskaper som bruker Altéa.

– Revenue management er et stadig viktigere fokusområde for flyselskaper og har direkte innvirkning på bunnlinjen, sier Julia Sattel, Senior VP, Airline IT hos Amadeus. I 20 år har SAS vært banebrytende for origin & destination-basert revenue management, og vi i Amadeus har kontinuerlig investert i dette området siden 2006. Derfor er vi meget glade for at SAS er en av de kundene som bruker vår løsning for revenue management, og at deres eksperter slutter seg til vårt nye kompetansesenter. Jeg vil også personlig ønske velkommen til de SAS-ansatte som snart vil bli en del av vårt selskap, og som vil gjøre det mulig for våre kunder å dra nytte av deres enestående kompetanse på dette området. Jeg tror at dette felles ressursenteret for innovasjon og ekspertise vil hjelpe oss til økte inntekter og muliggjøre kostnadsreduksjoner og økt produktivitet for kundene våre.

Takket være integreringen med hele Altéa-porteføljen bidrar Amadeus Altéa Revenue Management til å vesentlig redusere den ofte omfattende databehandlingen som tynger revenue management-systemer. Flyselskaper som bruker Altéa har en unik konkurransefordel ved at de har direkte tilgang til priser, tidtabeller, PNR-er, billetter, inntekter og departure control systemdata. Dette gjør det mulig for disse flyselskapene å forutse og raskt bemøte stadige markedsendringer gjennom å implementere forbedrede prosesser for revenue management og availability-logikk, inkludert personalisering, tilleggstjenester (ancillary services) og dynamisk prissetting.

Amadeus
Corporate Communication
Email: mediarelations@amadeus.com

Amadeus er en ledende leverandør av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen over hele verden. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, jernbaner, ferger osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, fordelte på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor og markedsføring), Nice (utvikling) og Erding (Operations), samt 73 lokale Amadeus-organisasjoner.

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell. For kalenderåret 2012 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 910 millioner og et EBITDA-resultat på EUR 1 108 millioner.

Amadeus er notert på børsene i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia under tickeren “AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca