Amadeus sluttfører kjøpet av Navitaire

- En prislapp på USD830m øker Amadeus’ tilstedeværelse i segmentet hybrid- og lavprisflyselskaper
- Ca. 550 ansatte, inkludert toppledelsen, blir med til Amadeus
- Navitaire betjener en global kundebase på mer enn 50 flyselskaper
- Kjøpet har fått alle nødvendige regulatoriske godkjenninger

Madrid, den 2. februar 2016: Amedeus kunngjorde i dag at selskapet har sluttført kjøpet av Navitaire for USD830m fra Accenture.

Oppkjøpet er et viktig skritt for Amadeus innenfor luftfartens hybrid- og lavprissegment. Navitaire har en global kundebase på mer enn 50 flyselskaper, som de tilbyr løsninger for inntektsgenerering og kostnadseffektivisering innenfor områdene reservasjon, tilleggssalg, lojalitetsprogram, inntektsforvaltning, inntektsregnskap og business intelligence.

"Navitaire er viktig i forbindelse med Amadeus arbeid med å utvide produktporteføljen og know-how i luftfartsindustrien," sier Luis Maroto, President og CEO i Amadeus. "Bransjen blir mer og mer kompleks, med flyselskaper som retter seg mot bestemte passasjersegmenter og en økende grad av crossover mellom lavkostnad og fullservice. Kombinasjonen av teknologi og ekspertise hos Amadeus og Navitaire vil gjøre at vi bedre kan oppfylle behovene til alle kundene våre."

"Navitaires bedriftskultur passer perfekt til Amadeus. I begge selskapene ligger produktorientering og omfattende erfaring med luftfartsindustrien til grunn for driften," sier Julia Sattel, Senior Vice President, Airline IT i Amadeus. "Men det er også forskjeller, og jeg tror de to selskapene har mye å lære av hverandre. Etterhvert som vi blir bedre kjent med hverandre, vil vi oppnå synergieffekter som vil komme våre kunder til gode."

Navitaire vil fungere som et eget forretningsområde innenfor Amadeus' IT-enhet, hvor David P. Evans, nåværende CEO i Navitaire fortsetter som leder. Amadeus vil fortsette å benytte selskapets navn, som nå vil bli kjent som "Navitaire, et Amadeus-selskap".

Navitaires produktportefølje er rettet mot lavpris-segmentet og vil komplementere Amadeus' Altéa Suite, som primært fokuserer på fullservice-flyselskaper. Dermed kan selskapet betjene en større andel av flyselskapene. Amadeus vil markedsføre og selge to separate produktporteføljer og fortsette å investere i begge plattformene, og på den måten forbedre tjenestene og funksjonaliteten for alle typer flyselskaper. Amadeus er overbevist om at oppkjøpet vil forbedre samhandlingen mellom forskjellige flyselskaper innenfor samme flykonsern eller -allianse og at plattformene vil forbedre hverandre.

Som en del av kjøpet skal ca. 550 ansatte i Navitaire, inkludert toppledelsen, fortsette sitt arbeid i Amadeus.

Amadeus oppkjøp av Navitaire har nå fått de nødvendige regulatoriske godkjennelsene, inkludert konkurranseavklaring i USA, EU og Brasil.

adm. direktør, Amadeus Scandinavia
E-post:
jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er en ledende leverandør av avanserte tekniske løsninger for den globale reisebransjen. Kundegruppene inkluderer operatører (flyselskaper, hoteller, tog, ferjeselskaper m.fl.), forhandlere (reisebyråer og nettsider) samt kjøpere (bedrifter og forretningsreisebyråer).

Amadeusgruppen har rundt 13 000 ansatte over hele verden, fordelt på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor), Nice (utvikling) og Erding (operativ virksomhet), samt 71 lokale organisasjoner over hele verden.

Amadeus bygger på en transaksjonsbasert forretningsmodell.

Amadeus er notert på den spanske aksjebørsen under forkortelsen ”AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, besøk www.amadeus.com/sca og www.amadeus.com/blog