Avinor flytter sine 46 flyplasser til Amadeus’ nettsky

Avinor vil i første omgang implementere Amadeus Airport Common Use Service (ACUS) på åtte flyplasser og på sikt alle sine 46 flyplasser. Avinor og deres samarbeidende flyselskaper vil oppnå en betydelig besparelse gjennom felles bruk av IT-tjenester. Mens plattformen er ventet å hjelpe Avinor med å redusere karbondioksidutslippene med 5 000 tonn.

Stockholm, 29 juni 2015 – Dagens flyplasser står overfor flere forretningsmessige utfordringer, blant annet den økende passasjertrafikken. Avinor, som driver 46 flyplasser i Norge med over 50 millioner passasjerer i året, har i dag inngått en avtale med Amadeus om å innføre den nettsky-baserte plattformen Airport Common Use Service (ACUS). Løsningen medfører en kostnadseffektiv, kundetilpasset og fleksibel passasjerhåndtering for Avinors flyplasser. Man vil først implementere løsningen på åtte flyplasser, og etterhvert på alle de 46 flyplassene.

Flyttingen til nettsky gir en rekke fordeler for flyplasser i alle størrelser. ACUS gjør det mulig å få tilgang til systemet for passasjerhåndtering når og hvor som helst, både i og utenfor terminalen. ACUS kan brukes fra en datamaskin eller en mobil enhet, noe som gjør løsningen spesielt nyttig for håndtering av passasjerer ved trafikkforstyrrelser. Flyplassene vil også oppnå lavere maskinvarekostnader og store besparelser fra WAN-tilkoblinger (Wide Area Network). Teknologien reduserer også tid og kostnader ved innføring av ulike applikasjoner og programmer for hele flytransportsektoren.

Reduksjonen i infrastruktur og maskinvare gjør at Amadeus' miljøvennlige plattform er ventet å hjelpe Avinors flyplasser med å redusere de totale CO2-utslippene med 5000 tonn per år. Avtalen er ytterligere et bevis på bransjens bevegelse mot nettskybaserte systemer.

– Vi er fast bestemt på å skape varige relasjoner til våre kunder og gi passasjerene den beste servicen, sier Brede Nielsen, CIO i Avinor. Å flytte til nettsky hjelper oss på veien til å nå dette målet, og det endrer de tradisjonelle prosessene for passasjerhåndtering på flyplassene til det bedre. Gjennom teknologien til Amadeus kan Avinor også gi flyplassene våre innovativ teknologi som gir kostnadsbesparinger på 25 prosent sammenlignet med tidligere, samtidig som vi kan øke kundetilfredsheten.

- Avinors innføring av ACUS viser at teknologien i luftfartsindustrien beveger seg mot en modell som oppmuntrer til innovasjon og fleksibilitet, sier John Jarell, Head of Airport IT i Amadeus. Vår nettskybaserte plattform er grunnleggende i Amadeus' brede engasjement for å forbedre flyplassenes driftseffektivitet og passasjerenes opplevelse. Takket være fleksibiliteten til ACUS vil Avinors flyplasser vil bli bedre rustet til å håndtere økende passasjervolumer, noe som til syvende og sist vil gagne de reisende.

Tidligere i år ble ACUS implementert på Innsbruck flyplass.

For mer informasjon om Amadeus og deres og tilbud til flyplassoperatører, besøk www.amadeus.com/airport

I fjor publiserte Amadeus rapporten IT makes sense to share: Making the case for the cloud in Common Use airport technology, som ser nærmere på flyplassenes endrede holdning til nettskyløsninger. Rapporten beskriver også hvorfor flyplasser drar nytte av nettskybaserte Common Use-systemer. Hele rapporten kan lastes ned her.

Amadeus IT Group

Corporate Communication

mediarelations@amadeus.com

Amadeus er en ledende leverandør av avanserte tekniske løsninger for den globale reisebransjen. Kundegruppene inkluderer operatører (flyselskaper, hoteller, tog, ferjeselskaper m.fl.), forhandlere (reisebyråer og nettsider) samt kjøpere (bedrifter og forretningsreisebyråer).

Amadeusgruppen har rundt 13 000 ansatte over hele verden, fordelt på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor), Nice (utvikling) og Erding (operativ virksomhet), samt 71 lokale organisasjoner over hele verden.

Amadeus bygger på en transaksjonsbasert forretningsmodell.

Amadeus er notert på den spanske aksjebørsen under forkortelsen ”AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, besøk www.amadeus.com/sca