• Amadeus/

BeNe Rail International og Amadeus utvikler felles IT-plattform for jernbanesektoren

• BeNe Rail International outsourcer sitt IT-distribusjonssystem til Amadeus.

• Blant fordelene for BeNe Rail International er økt fleksibilitet og ytelse, som vil forbedre kundetilfredsheten

• Amadeus' IT-plattform for jernbanesektoren gir alle nye medlemmer tilgang til funksjoner for shopping, booking og billetthåndtering.

4. juni 2014: BeNe Rail International (BeNE RI), et fellesprosjekt mellom NS og SNCB/NMBS[1] rundt distribusjonsteknologi for tog, har inngått et langsiktig, strategisk partnerskap med Amadeus. Målet er å utvikle en ny IT-plattform for jernbanesektoren. Den nye plattformen blir en del av Amadeus' Total Rail-løsning og bygger på en såkalt ”community-modell” der en tredjepart med IT-ekspertise – Amadeus – utvikler og hoster applikasjoner og programmer som flere togselskaper kan bruke i fellesskap og dermed oppnå synergieffekter.

Plattformen legger til rette for en heldekkende løsning for togreiser i hele Europa. Løsningen vil hostes og drives fra Amadeus' datasenter i Erding, Tyskland, og gjør det mulig for BeNe RI å beholde kontrollen over sine individuelle distribusjonsstrategier og -kanaler. Løsningen vil gi en rekke fordeler, for eksempel økt fleksibilitet og ytelse, noe som sikter på å øke kundetilfredsheten. Utrullingen av plattformen hos BeNe RI skjer i flere faser i løpet av de neste årene.

BeNe RI er, sammen med sin kunde CFL, lanseringspartner for den nye community-plattformen. Total Rail omfatter Amadeus' totale distribusjonsløsning for tog, som gir reisebyråer, bedrifter, togstasjoner og togselskapenes kundesentre tilgang til et bredt utbud fra flere togselskaper og via flere kanaler. Det er en komplett IT-løsning for å håndtere tidtabeller, billettpriser og inventering, så vel som shopping, booking, billettering, ettersalg, betaling, rapportering og avregning.

– Plattformen vil skape nye muligheter for oss da vi forsøker å styrke vår distribusjon med komplementerende innhold fra togselskaper som vi samarbeider med, sier Arnold De Brauwer, President i BeNe RI. Med plattformen trenger kundene bare bruke én togløsning til alle sine behov. Dette vil også gjøre det mulig for oss å dedikere ressurser til å finpusse servicetilbudet for å gi kundene en bedre reiseopplevelse.

– Amadeus har hatt stor suksess med sine løsninger i Altéa-porteføljen, som er utviklet for flyselskaper i samarbeid med lanseringspartnere, og vi er overbevist om at vi kan oppnå det samme for tog, sier Thomas Drexler, Director Rail & Ground Travel i Amadeus. Vi er svært stolte av å få drifte BeNe Rails IT- og distribusjonsplatform, og gjennom samarbeidet med dem styrker vi ambisjonen om å bli en ledende IT-partner for jernbanesektoren. BeNe Rail er en innovativ og annerledes aktør i en historisk tradisjonell bransje. De som går nye veier, noe som har gitt dem fleksibilitet til å fokusere på kjernevirksomheten og kundene. Vi ser frem til å kunne ønske flere togselskaper velkommen til vår nye plattform.

[1] NS: den nederlandske jernbanen, SNCB/NMBS: den belgiske jernbanen, CFL: den luxemburgske jernbanen

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er en ledende leverandør av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen  verden over. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, tog, ferger osv.), reisebyråer, reise-relaterte nettsteder og bedrifter.

Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, fordelte på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor), Nice (utvikling) og Erding (drift), samt 71 lokale Amadeus-organisasjoner verden over.

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell. For kalenderåret 2012 rapporterte selskapet inntekter på EUR 3 103,7 millioner og et EBITDA-resultat på EUR 1 188,7 millioner.

Amadeus er notert på den spanske børsen under børskoden “AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca.