easyJet og Amadeus gjør det enklere å bestille lavprisbilletter

easyJet er det første flyselskapet som implementerer Amadeus’ nye funksjoner som gjør det enklere for reisebyråer å bestille billetter hos lavprisflyselskaper. Funksjonene effektiviserer reisebyråenes arbeid, samtidig som de bidrar til flere bestillinger hos easyJet.

Stockholm, 16. september, 2013: easyJet, Storbritannias største flyselskap, og Amadeus, en ledende teknikkleverandør til den globale reiseindustrien, lanserer systemforbedringer som gjør det mulig for reisebyråer over hele verden å selge billetter hos lavpris-flyselskaper med samme prosess som for tradisjonelle flyselskaper.

easyJet er det første selskapet som blir et såkalt "light ticketing" flyselskap i Amadeus- systemet. Dette innebærer en betydelig forbedring av hvordan reisebyråer kan se ruter, bestille og tilby service når de selger flybilletter med easyJet. Ved hjelp av ny funksjonalitet for bestilling, prissetting og billettutstedelse, sikres samme prosess som for tradisjonelle og nasjonale flyselskaper, og det forventes at dette vil medføre flere bestillinger.

easyJets XML-kobling til Amadeus sørger for at man for første gang kan kombinere tradisjonelle shopping-, bestilling- og back-office-prosesser med dynamiske billettpriser i sanntid og et bredt spekter av tilleggstjenester. Dette kommer til å gi reisebyråer og bedrifter som bruker Amadeus enda bedre tilgang til easyJets tilbud enn tidligere.

Den nye funksjonaliteten blir tilgjengelig på det skandinaviske markedet fra slutten av året.

Viktige funksjoner til hjelp for reisebyråene:

Økt fleksibilitet: Nå kan reisekonsulenter benytte standardiserte prosesser for prising og endring av easyJet-bestillinger, på samme måte som hos et tradisjonelt flyselskap.

Full mid- /back-office-integrasjon og salgsrapportering: Bestillinger med easyJet vil bli fullt integrert i reisebyråets interne og eksterne rapportering, og et gjenkjennelig billettnummer bidrar til en sømløs fulfilment-prosess. Det innebærer blant annet at det blir enklere og mer effektivt å tilpasses back-office-systemene, på samme måte som for fullservice-selskaper.

Enkel bestillingsprosess: Reiseagenter får tilgang til easyJets innhold via de vanlige skjermbildene Neutral Availability og Schedule sammen med alle andre flyselskap på ett enkelt skjermbilde.

- easyJet har som mål å skape verdi og tilby effektivitet for reisebyråer og deres bedriftskunder ved å gjøre det enklere å søke, bestille og selge easyJets flybilletter, sier Andrew Hodges, Director for Sales, Distribution and Business hos easyJet. Det å arbeide med reisebyråer på en effektiv måte utgjør en viktig del av vår servicestrategi for bedriftsmarkedet der det finnes større marginer. Det er et viktig skritt for oss å bli et light ticketing-flyselskap hos Amadeus med tanke på økt salg via reisebyråene.

- easyJet og Amadeus har samarbeidet tett siden 2007, og det er morsomt å se at det resulterer i flere fordeler for reisebyråene, sier Jesper Söderström, administrerende direktør hos Amadeus Scandinavia. Ved å tilpasse og standardisere bestillingsprosessen for light ticketing-flyselskaper er det nå mulig for reisekonsulenter å jobbe mer effektivt, noe som også vil føre til økt antall bestillinger. Dette er et nytt eksempel på hvordan Amadeus samarbeider med flyselskaper og reisebyråer for å tilpasse våre løsninger til deres spesifikke behov.

easyJet var det første lavprisselskapet som ble koblet til Amadeus via en XML-løsning i 2007. I dag mer enn 65 lavpris- og hybridflyselskaper tilgjengelig i Amadeus via XML eller de vanlige distribusjonsløsningene, og antall solgte billetter på lavprisselskaper har økt med nesten 26 % i første halvår 2013.

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Om easyJet
easyJet driver Europas fremste flytransportnettverk med en ledende posisjon på Europas 100 fremste ruter og på Europas 50 største flyplasser.

EasyJet har mer enn 200 fly som opererer over 600 ruter mellom mer enn 130 flyplasser i 30 land. Mer enn 300 millioner europeere bor innenfor en times biltur fra en easyJet-flyplass, noe som er mer enn noe annet flyselskap.

Flyselskapet tar bærekraftighet på alvor. easyJet investerer i den nyeste teknologien, har en effektiv drift og fyller de fleste flysetene, noe som innebærer at et karbonavtrykk fra en passasjer hos easyJet er 22 prosent lavere enn for passasjerer hos et tradisjonelt flyselskap som flyr samme fly på samme rute.

Amadeus er en ledende leverandør av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen over hele verden. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, jernbaner, ferger osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, fordelte på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor og markedsføring), Nice (utvikling) og Erding (Operations), samt 71 lokale Amadeus-organisasjoner.

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell. For kalenderåret 2012 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 910 millioner og et EBITDA-resultat på EUR 1 108 millioner.

Amadeus er notert på den spanske børsen under tickeren “AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca