Flere flyselskaper lanserer nye tilleggstjenester gjennom Amadeus

SAS, Lufthansa, Icelandair og Austrian Airlines lanserer nye tilleggstjenester (Ancillary Services) på det skandinaviske markedet. Alle selskaper bruker løsningen Amadeus Airline Ancillary Services.

30. januar 2014: I desember lanserte SAS muligheten til å reservere spesielle seter i SAS Go (økonomiklasse) på langdistansefly som en tilleggstjeneste mot betaling. Dette omfatter blant annet seter ved vindu og midtgang i første seksjonen av Go-kabinen, samt seter ved skillevegg eller med ekstra benplass. Alle andre seter kan reserveres kostnadsfritt under bookingen.

- Vi i SAS tror på det å gjøre reisen enklere. En enklere reise er en reise der det du behøver inngår og der du kan velge til det du vil ha utover dette. I høst lanserte vi muligheten for å kjøpe loungeadgang ved innsjekk på nett, samt muligheten for å forhåndskjøpe ekstra bagasje. Nå gir vi også muligheten til våre kunder å forhåndsvelge sitt favorittsete i kabinen på langruter, sier Joakim Landholm, kommersiell direktør i SAS.

Også Lufthansa og datterselskapet Austrian Airlines lanserer flere tilleggstjenester gjennom Amadeus' løsning. Selskapene tilbyr nå avgiftsbelagt setereservasjon på økonomiklasse på alle flygninger innen Europa, samt mulighet til å kjøpe ekstra benplass både på kontinentale og interkontinentale flygninger. Et fjerde flyselskap som øker antallet tilleggstjenester gjennom Amadeus, er Icelandair, som nå gjør det mulig å forhåndsbetale for blant annet bagasjeservice og sportsutstyr.

Ifølge strategiselskapet IdeaWorksCompany genererte tilleggstjenester globale inntekter til flyselskapene til en verdi av 27,1 milliarder dollar i 2012, en økning på 19,6 prosent fra foregående år.

– Amadeus Airline Ancillary Services hjelper flyselskapene med å øke kundeservicen på flere måter, for eksempel ved å skreddersy ulike tjenester til kundenes behov, sier Jesper Söderström, adm. dir. i Amadeus Scandinavia.

Også for reisebyråene innebærer løsningen en stor fordel fordi de slipper å gå til flyselskapenes egne hjemmesider for å bestille tilleggstjenester. Bookingprosessen blir dermed vesentlig enklere og mer effektiv.

Amadeus Airline Ancillary Services gjør at reisebyråene på en enkel og standardisert måte kan bestille tilleggstjenester gjennom reisebyråets front-office-systemer. Løsningen er utviklet for å øke både antallet bookinger som flyselskapet får gjennom reisebyråkanalen og inntektene fra hver passasjer.

Tilleggstjenestene som er vanligst i dag, gjelder setereservasjoner og bagasje, men det utvikles hele tiden nye tjenester, og markedet for tilleggstjenester øker globalt. Per i dag bruker 78 flyselskaper Amadeus Airline Ancillary Services. 22 av disse distribuerer i dag tilleggstjenestene sine gjennom reisebyråer på 63 markeder.

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post:
jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er en ledende av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen over hele verden. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, jernbaner, ferger osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, fordelte på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor og markedsføring), Nice (utvikling) og Erding (Operations), samt 71 lokale Amadeus-organisasjoner.

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell. For kalenderåret 2012 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 910 millioner og et EBITDA-resultat på EUR 1 108 millioner.

Amadeus er notert på den spanske børsen under tickeren “AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca.