Fornyet distribusjonsavtale mellom Amadeus og easyJet

Stockholm, 24. november 2011 – Den ledende transaksjonshåndtereren og leverandøren av teknologiløsninger for reiselivsbransjen, Amadeus, har undertegnet en utvidet distribusjonsavtale med easyJet. Avtalen gir utvidet funksjonalitet og forbedrer bookingprosessen for easyJet hos alle reiseagenter som bruker Amadeus.

- De siste årene har easyJet gjort store fremskritt på det europeiske markedet for forretningsreisende. Vi hadde en million flere forretningsreisende i fjor enn året før, og de utgjør nå mer enn ni millioner per år, sier Catherine Lynn, forretningsområdesjef for kunder og inntekter i easyJet.

- Nå kommer stadig flere agenter og forretningsreisende til å kunne booke reiser med oss, og den forbedrede funksjonen innebærer også at det blir lettere for dem å gjøre det, fortsetter Catherine Lynn. Denne avtalen viser hvor viktig rolle GDS-systemet og reiseagentene spiller i forretningsreisemarkedet. Det gir oss mulighet til å utnytte dette for å øke våre markedsandeler.

- Vi er veldig fornøyde med den nye langsiktige avtalen med easyJet og ser frem til å forbedre vårt produkt Amadeus Ticketless Access, for å gjøre det enda enklere for reisebyråene å booke billetter med easyJet, sier David Doctor, markedssjef for distribusjon i Amadeus.

Avtalen mellom easyJet og Amadeus fornyer et viktig samarbeid som ble innledet allerede i 2007 da de to selskapene undertegnet en distribusjonsavtale som gjorde flyselskapets utbud tilgjengelige for reisebyråer som benytter seg av Amadeus GDS. Lavprisselskapene fortsetter dermed å være et vekstområde for Amadeus. Bookinger hos lavprisselskap økte med 18 prosent mot fjoråret i tredje kvartal hos reisebyråer som bruker Amadeus. Veksttakten er i tråd med den trenden, som frem til september i år viser en økning på 20 prosent. I år har Amadeus allerede forbedret tilgangen til innholdet hos ytterligere ni lavpris- og hybridflyselskap. Dermed er det nå mulig å booke reiser hos totalt 70 lavprisselskap via Amadeus' system.

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Anna Knowles
easyJet Press Office
E-mail: press.office@easyJet.com

Amadeus er den ledende leverandøren av avanserte teknologiløsninger og transaksjonstjenester for den globale reisebransjen.

Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, togselskaper, rederier osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell og behandlet over 850 millioner transaksjoner i 2010.

Amadeus har sine sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor), Nice (utvikling) og Erding (databehandlingssenter) og dessuten regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. Amadeus har 73 lokale Amadeuskontorer verden over, som bistår kunder i 195 land. -.

Amadeus er notert på børsene i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia under tickeren “AMS.MC”. For kalenderåret 2010 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 683 millioner og et driftsresultat før avskrivninger på EUR 1015 millioner. Amadeus-konsernet har over 10 270 ansatte over hele verden, og 123 nasjonaliteter er representert på sentralkontorene.

For nærmere informasjon besøk www.amadeus.com/sca

About easyJet
easyJet operates Europe's No. 1 air transport network with a leading presence on Europe's top 100 routes and at Europe's 50 largest airports.

easyJet flies on more than 580 routes between 130 airports in 30 countries. More than 300 million Europeans live within one hour's drive of an easyJet airport, more than any other airline.

The airline takes sustainability seriously. easyJet invests in the latest technology, operates efficiently and fills most of its seats which means that an easyJet passenger's carbon footprint is 22% less than a passenger on a traditional airline, flying the same aircraft on the same route.