Germanwings gjør hele utvalget tilgjengelig gjennom Amadeus

18. juni 2014: En ny avtale mellom Germanwings og Amadeus gjør at flyselskapet kan distribuere alle sine billettyper og de mest etterspurte tilleggstjenestene via reisebyråene.

Tidligere tilbød Germanwings et begrenset utvalg av sine billetter og priser via Amadeus' reisebyråpartnere, ved bruk av standard billetteringsfunksjonalitet. Gjennom den nye avtalen, som er den første av sitt slag i bransjen, blir flyselskapet det første i verden til å kombinere full billettering og «light ticketing». På denne måten gjøres nå hele deres totale billettilbud tilgjengelig for salg via reisebyråene.

Light ticketing er Amadeus' unike løsning som gjør det mulig for reisebyråagenter å booke lavpris- og hybridflyselskaper gjennom eksakt den samme bookingprosessen som for tradisjonelle flyselskaper.

– Vi er svært glade for å kunne gjøre hele billettutvalget vårt tilgjengelig for reisebyråpartnerne ved å kombinere valgmuligheten med både light ticketing og full billettering, sier Christian Hein, Senior Vice President E-Commerce, Sales and Distribution, i Germanwings. Takket være vår bransjeledende avtale med Amadeus vil reisebyråene kunne tilby kundene et bredt utvalg priser og billettyper for både våre point-to-point-flygninger og for flygninger som omfatter flere flyselskaper, samt tilleggstjenester som lar reisebyråene skreddersy flyreisene for kundene sine. Alt dette innebærer at det blir enklere enn noensinne for reisebyråer å booke Germanwings gjennom Amadeus.

– Det er gledelig å ytterligere kunne styrke vår eksisterende relasjon til Germanwings ved å gi reisebyråene et heldekkende tilbud, sier Holger Taubmann, Senior Vice President, Distribution, i Amadeus. Vi ser at stadig flere lavpris- og hybridflyselskaper velger å distribuere prisene og tilleggstjenestene gjennom vårt globale nettverk av reisebyråer. Dermed får disse flyselskapene tilgang til lønnsomme kundesegmenter som f.eks. forretningsreisende, og kan tilby passasjerene valgmuligheter, verdi og muligheten for kundetilpasning gjennom samme bookingprosess som for tradisjonelle flyselskaper. Det er virkelig en win-win-situasjon.

Fra september i år får reisebyråer tilgang til Germanwings billettutvalg i lavpris-, standard- og komfortklassen; point-to-point-flygninger og flygninger som omfatter flere flyselskaper; samt et større utvalg valgfrie tilleggstjenester. Valgmulighetene er:

BASIC: lavprisklasse som inkluderer flyreisen, håndbagasje og bonuspoeng. Kan ikke kombineres med andre flyselskaper. Billettypen vil snart bli gjort tilgjengelig i Amadeus-systemet og kan bare bookes gjennom light ticketing. Alle andre billettyper nedenfor kan bookes gjennom både light ticketing og full billettering.

SMART: standardklasse som i tillegg til ovennevnte også inkluderer et utvalg av de viktigste tilleggstjenestene, f.eks. innsjekket bagasje, mat og drikke om bord, samt setereservasjon.

BEST: komfortklasse som primært retter seg inn mot forretningsreisende, men som også kan benyttes av privatreisende. Billettypen inkluderer et større utvalg av tilleggstjenester, f.eks. to innsjekkede bagasjekolli, à la carte-måltid om bord, setereservasjon i flyets fremre del med et gratis tilgrensende sete, samt bekvemmeligheter på flyplassen, f.eks. tilgang til lounge.

Germanwings' fleksible billettyper, SMART Flex og BEST Flex, vil også bli tilgjengelige. Disse gjør det mulig for reisende å endre eller avbestille flyreiser uten ekstra kostnad, også tett inntil avgang.

Germanwings og flere enn 70 lavprisflyselskaper distribuerer innholdet via Amadeus GDS. Amadeus' nettverk av reisebyråer dekker flere enn 200 markeder i hele verden.

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Om Germanwings
Germanwings, et av de mest suksessrike lavprisflyselskapene i Europa, har posisjonert seg som et kvalitetsflyselskap blant lavprisflyselskapene. Flyselskapet tilbyr reiser til rimelige priser fra sine hovedflyplasser i Köln/Bonn, Stuttgart, Berlin-Tegel, Hamburg, Hannover, Düsseldorf og Dortmund til flere enn 110 destinasjoner i Europa, Israel og Nord-Afrika. Flyselskapets varemerke og produktkonsept med sine tre billettklasser BEST, SMART og BASIC gjør det mulig for passasjerer å reise ”à la carte”, med et utvalg fra kun flysete til heldekkende bookinger av topp kvalitet.

Hvis du ønsker mer informasjon, kan du gå inn på www.germanwings.com

Amadeus er en ledende leverandør av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen  verden over. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, tog, ferger osv.), reisebyråer, reise-relaterte nettsteder og bedrifter.

Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, fordelte på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor), Nice (utvikling) og Erding (drift), samt 71 lokale Amadeus-organisasjoner verden over.

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell. For kalenderåret 2012 rapporterte selskapet inntekter på EUR 3 103,7 millioner og et EBITDA-resultat på EUR 1 188,7 millioner.

Amadeus er notert på den spanske børsen under børskoden “AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca.