• Amadeus/

Lanseringen av Amadeus Ancillary Services åpner en ny verden av tilleggtjenester for reisebyråer i Skandinavia

Danske Cimber Sterling er det første flyselskapet i Skandinavia som tilbyr sine tilleggstjenester til reisebyråene via Amadeus.

Stockholm 15. mars 2011 Amadeus, som er ledende innen transaksjonshåndtering og leverandør av avanserte teknologiske løsninger for reise- og turistindustrien, kunngjorde i dag lanseringen av Amadeus Ancillary Services for sine samarbeidspartnere i Skandinavia. I løpet av de siste årene har mange flyselskaper begynt å tilby ulike tilleggstjenester som eksempelvis måltider, oppgradering og ”ekspress-boarding” for å kompensere for tapte marginer. Men oppdelingen av de ulike komponentene har økt kompleksiteten i forhold til reisebestillingen, og dermed gjort prosessen dyrere for reisebyråene. Amadeus Ancillary Services gir nå reisebyråene et fullverdig og konkurransedyktig spekter av salgbare tilleggstjenester, på lik linje med det flyselskapene allerede tilbyr via sine egne nettsider.

Amadeus er det første globale distribusjonssystemet som virkelig har tilpasset seg denne markedsendringen og som gjør salget av flyselskapenes tilleggstjenester til en integrert del av reisebyråenes daglige virksomhet. Reisebyråene slipper dermed å bruke ulike grensesnitt for bestilling av slike tjenester, men kan i stedet benytte seg av en enkelt plattform, som gir full tilgang til salg av alle tilleggstjenester hos de tilknyttede flyselskapene. En standardisert prosess gjør at reisebyråene enklere kan oppfylle kundenes ønsker, uten at det går utover de eksisterende arbeidsrutinene.

Det danske flyselskapet Cimber Sterling blir det første selskapet i Skandinavia som tilbyr tilleggstjenester via Amadeus Ancillary Services. Muligheten til nå å kunne tilby disse tjenestene via reisebyråene gjør at Cimber Sterling kan maksimalisere omsetningen, både i direktekanalen og i reisebyråkanalen, og dermed nå bedre ut til kundene.

Cimber Sterling har testet Amadeus Ancillary Services siden januar 2011, og er nå klar til å tilby alle sine ekstratjenester via reisebyråer i Skandinavia.

”Hovedårsaken til implementeringen av Ancillary Services er selvfølgelig å styre omsetningen, men det gir også store leveranse- og kommunikasjonsfordeler som kundene vil se på som en ekstraverdi. Amadeus Ancillary Services eliminerer behovet for flere ulike kanaler og appellerer derfor sterkt til de reisebyråene som vi samarbeider med”, sier Lars Bording, CCO hos Cimber Sterling.

”Vi er glade for å kunne introdusere tilleggstjenester i Amadeus fordi det gir fordeler for alle. Utrullingen av denne omfattende løsningen er en milepæl for Amadeus som distributør, og det gir flyselskapene en mulighet til å tilby alle sine tjenester på andre måter enn bare via direktekanalene. For reisebyråene ligger det en stor verdi i å kunne søke, bestille og prissette tilleggstjenestene på en rask og effektiv måte. Da kan vi tilby kundene tjenester på samme måte som via flyselskapenes direktekanaler", sier Janchrister Egnefors, CEO hos Amadeus Skandinavia.

Kontaktopplysninger

Amadeus:
Janchrister Egnefors
CEO Amadeus Scandinavia
Tel: +46 (0)8 458 05 00

Cimber Sterling:
Signe Thorup
Kommunikasjonssjef

Amadeus er en ledende transaksjonsbehandler og leverandør av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen over hele verden. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (f.eks. flyselskaper, hoteller, jernbaner, ferger osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere  (bedrifter og privatpersoner).

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell og behandlet over 850 millioner fakturerbare reisetransaksjoner i 2010.
Amadeus har sine sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor og markedsføring), Nice (utvikling) og Erding (Operations – databehandlingssenter) og dessuten regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. På markedsnivå har Amadeus kundevirksomhet i 195 land gjennom 73 lokale kommersielle Amadeus-organisasjoner.

Amadeus er notert på børsene i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia under tickeren “AMS.MC”. For kalenderåret 2010 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2683 millioner og et driftsresultat før avskrivninger på EUR 1015 millioner. Amadeus-konsernet har over 10,270 ansatte over hele verden, og 123 nasjonaliteter er representert ved sentralkontorene.

For nærmere informasjon besøk www.amadeus.com/sca

Om Cimber Sterling

Cimber Sterling er et dansk flyselskap med over 850 ansatte. Selskapet har kontorer på fem flyplasser i Danmark og har en flåte bestående av 26 store og små flymaskiner. Cimber Sterling har mer enn 1000 flygninger i uka, og transporterer årlig nærmere 2,4 millioner fritids- og bedriftsreisende. I tillegg til innlandsflygninger og flygninger til Europa, leverer Cimber Sterling vedlikeholdstjenester for flymaskiner, utvikling og salg av programvare for vedlikeholdslogistikk og "wet-" og "dry"-lease av flymaskiner. Les mer på www.cimber.dk