Lavprisflyene øker i Nord-Europa

Situasjonen for lavprisfly i Europa varierer sterkt, viser nye tall fra Amadeus. Ser man på setekapasiteten i årets første seks måneder, hadde Warzawa en økning på 63 prosent, mens Madrid hadde en nedgang på 27 prosent. København har sterkest vekst i Norden, med en økning på 28 prosent.

Stockholm, 11. november 2013: Ny statistikk fra Amadeus' verktøy Air Traffic viser at lavprisflyselskapene øker sterkt på verdensbasis. Kapasiteten* i antall flyseter hos disse selskapene har i årets første seks måneder økt med 6,8 prosent sammenlignet med samme periode i 2012. Tallene viser en sterk vekst i Asia (28,7 prosent) og Midtøsten (17,7 prosent), mens økningen i Europa (0,8 prosent) og Nord-Amerika (1,5 prosent) er moderat.

Region Totalt antall flyseter på lavprisselskaper 2012 (millioner) Totalt antall flygseter på lavprisselskaper 2013 (milloner) Total økning i flyseter hos lavprisselskaper (milloner) Endring
Globalt 523.2 558.9 35.6 6.80%
Asia 100.4 129.3 28.9 28.70%
Nord- Amerika 151.8 154.0 2.2 1.50%
Midt-Østen 11.5 13.5 2.0 17.70%
Europa 180.6 182.0 1.4 0.80%
Stillehavsområdet 22.4 23.3 0.9 4%
Afrika 3.8 4.3 0.5 13.10%
Sør-Amerika 52.7 52.4 -0.3 -0.60%

Endring av kapasitet etter region. Første halvår 2012 sammenlignet med første halvår 2013.

Kontraster i Europa
I Europa er utviklingen blant lavprisflyselskapene sterkt varierende. I Sør-Europa har kapasiteten avtatt, og størst nedgang blant hovedstedene i regionen har Madrid med 27 prosent. Også Athen og Roma har en negativ utvikling (henholdsvis –17 og –14 prosent). Situasjonen står i sterk kontrast til store deler av Øst- og Nord-Europa, der eksempelvis Warzawa tok et skikkelig sprang opp med en kapasitetsøkning på hele 63 prosent, og hvor lavprisflyene nå står for 27 prosent av byens totale kapasitet. Også København viser en sterk vekst på 28 prosent, samt Istanbul med 19 prosent.

London alene på toppen
Med nesten 15 millioner tilgjengelige flyseter innen lavprissegmentet er Londons kapasitet klart størst i verden – ca. 1,5 ganger flere enn den nest største byen for lavprisfly, Sao Paulo. Veksttakten i den totale kapasiteten er imidlertid vesentlig høyere for de to etterfølgende storbyene Jakarta (44 prosent) og Kuala Lumpur (15 prosent). Veksten for London er på bare 3 prosent.

Stad Total kapasitet hos lavprisselskaper første halvår 2012 Total kapasitet hos lavprisselskaper første halvår 2013 Endring
1. London 14,381,410 14,770,173 3%
2. Sao Paulo 10,053,159 10,751,221 7%
3. Jakarta 6,513,041 9,380,306 44%
4. Kuala Lumpur 7,116,362 8,155,005 15%
5. Las Vegas 7,556,416 7,515,394 -1%
6. Denver 7,107,811 6,905,360 -3%
7. Chicago 6,541,093 6,852,703 5%
8. Barcelona 6,681,110 6,696,157 0%
9. New York 6,325,789 6,594,414 4%
10. Manila 5,615,765 5,743,015 2%

De ti største byene rangert etter total kapasitet hos lavprisselskaper første halvår 2013.

Sterk vekst i Asia
Regionen med størst vekst er Asia med 28 prosent. Etter Jakarta er byen med størst absolutt vekst innen lavprissegmentet Bangkok, med 2,8 millioner flere flyseter - en økning på 30 prosent. Det er verdt å merke seg at veksten i Tokyo er på hele 178 prosent (1,1 millioner flere flyseter), noe som tyder på at destinasjonens tradisjonelle fokus på fullservicefly kan være i ferd med å endre seg.

– Lavprisbookinger gjennom Amadeus økte med 25 prosent i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor. Vi kan se at lavprisselskapene benytter muligheten vi tilbyr til å ta seg inn på forretningsreisemarkedet, som har høyere avkastning, og til å ekspandere til regioner der de har en begrenset markedsposisjon i dag, sier Alexandre Jorre, spesialist på lavprisselskaper hos Amadeus. Her fortsetter Amadeus å utvikle nye løsninger for å hjelpe våre kunder. Ett eksempel er den nye funksjonaliteten ”light ticketing”, som kommer til å implementeres av easyJet i slutten av november og som gjør det enklere for reisebyråer å booke lavprisfly.

Vil du vite mer om endringene i landskapet for lavprisfly, kan du lese et lengre blogg-innlegg av Alexander Jorre her.

Om Amadeus Air Traffic
Air Traffic er en del av Amadeus' Travel Intelligence-portefølje. Verktøyet bruker setekapasitet og andre datakilder til å beregne det totale antallet flypassasjerer for alle O&D (Origin & Destination) i verden, også de som domineres av lavprisflyselskaper.

* Alle tall som gjelder ”kapasitet” i denne analysen, viser til antall flyseter hos lavprisflyselskaper. Når det angis kapasitet for en region eller en by, menes flyseter i fly som reiser ut fra denne regionen eller byen.

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er en ledende av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen over hele verden. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, jernbaner, ferger osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, fordelte på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor og markedsføring), Nice (utvikling) og Erding (Operations), samt 71 lokale Amadeus-organisasjoner.

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell. For kalenderåret 2012 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 910 millioner og et EBITDA-resultat på EUR 1 108 millioner.

Amadeus er notert på den spanske børsen under tickeren “AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca.