Microsoft satser på reisebookingsverktøy fra Amadeus

I november 2011 begynte Microsoft i Russland å bruke reisebookingsverktøyet Amadeus e-Travel Management. Fem måneder senere bruker 53 prosent av medarbeiderne verktøyet til å booke sine reiser selv.

Stockholm, 12 juli 2012: Microsoft har siden i fjor høst brukt det nettbaserte bookingverktøyet Amadeus e-Travel Management i Russland. Verktøyet er en helhetlig reiseadministrasjons løsning som lar medarbeiderne selv håndtere sine reiser gjennom ett eneste aksesspunkt. Løsningen, som omfatter flere GDS-er og brukes av mer enn 5 200 bedrifter på 59 markeder, hjelper bedrifter med å redusere kostnader og få kontroll over alle aspekter av reisingen.

Microsoft har med suksess innført Amadeus e-Travel Management på 15 markeder i Europa, Midtøsten og Afrika. I dag brukes verktøyet i stor utstrekning på Microsofts kontor i Vest- og Nord-Europa. Mest utbredt er verktøyet i Tyskland der 85 prosent av Microsofts medarbeidere brukte det i finansåret 2011, mot 62 prosent i finansåret 2008. I Frankrike har andelen vokst fra null til 82 prosent i samme periode.

Nå er Microsofts ambisjon å oppnå samme suksess med verktøyet i Russland som man har gjort i Tyskland og Frankrike.

– Takket være vårt fremgangsrike samarbeid i EMEA, med en brukergrad av verktøyet på over 80 prosent i Tyskland og Frankrike, er det et naturlig skritt å utvide samarbeidet til det russiske markedet. Vår samlede bransjekunnskap gjorde det mulig for Amadeus der de var nødvendig å tilpasse verktøyets funksjonalitet samtidig som de leverer en overgripende konsekvent tjeneste, sier Olive Kavanagh, Travel Category Manager i Microsoft.

adm. direktør, Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er en ledende aktør innen reservasjon og distribusjon av reisetjenester, og leverandør av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen over hele verden.

Kundegruppene omfatter reiseleverandører (f.eks. flyselskaper, hoteller, jernbaner, ferger osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell og behandlet over 948 millioner fakturerbare reisetransaksjoner i 2011.

Amadeus har sine sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor og markedsføring), Nice (utvikling) og Erding (Operations – databehandlingssenter) og dessuten regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. På markedsnivå har Amadeus kundevirksomhet i 195 land gjennom 73 lokale kommersielle Amadeus-organisasjoner.

Amadeus er notert på børsene i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia under tickeren “AMS.MC”. For kalenderåret 2011 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 712 millioner og et driftsresultat før avskrivninger på EUR 1 039 millioner. Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, og 123 nasjonaliteter er representert ved sentralkontorene.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca