Mindre papirarbeid for reisebyråer med Amadeus Integrated Mid-Office

Mye av reisebyråenes tid brukes på det administrasjonsarbeidet som begynner etter at en reise er solgt. Amadeus Integrated Mid-Office er en unik løsning som er integrert med Amadeus Selling Platform, noe som gjør at all reiseinformasjon er tilgjengelig på ett og samme sted. For reisebyråene innebærer dette store tidsbesparelser og en bedre kundeservice.

Stockholm, 18. mars 2013: Booket, billettert – og klart? Ikke for reisebyråene. Det er nå det tidkrevende manuelle arbeidet med fakturering, kontering og oppfølgning begynner. For å hjelpe små og mellomstore reisebyråer innen forretnings- og privatreisesegmentet med å effektivisere dette arbeidet, lanserer Amadeus nå første versjonen av sitt ordre- og faktureringssystem Amadeus Integrated Mid-Office.

Amadeus Integrated Mid-Office fungerer som en samlingsplass der all relatert data til en reiseordre kan legges inn – både bookinger via Amadeus og fra andre reiseaktører. På denne måten får reisebyrået all informasjon tilgjengelig på ett og samme sted.

Det som gjør løsningen unik er integrasjonen med Amadeus Selling Platform, noe som gjør at hver aktivitet i booking-prosessen, fra reiseforslag til fakturering, automatisk er tilgjengelig og oppdatert i Amadeus Integrated Mid-Office. Dette sparer mye tid ettersom reisebyrået kan sende reisetilbudet direkte til kunden, automatisere manuelle rutiner som beregning av avgifter og påslag, og får en forbedret oppfølgning av hver booking. Pilotkunden Silkeborg Rejsebureau i Danmark har brukt Amadeus Integrated Mid-Office siden juni 2012:

– Når vi har booket et fly i Amadeus Selling Platform er bookingen automatisk tilgjengelig i Amadeus Integrated Mid-Office. Det eneste vi trenger å legge til er våre marginer og avgifter; deretter kan vi raskt og enkelt fakturere kunden, sier Claus Andersen, adm. direktør for Silkeborg Rejsebureau.

Amadeus Integrated Mid-Office tilbyr også reisebyråene mulighet til å evaluere forretningsvirksomheten, noe som Claus Andersen opplever at Silkeborg Rejsebureau har hatt stor nytte av.

– Takket være rapportfunksjonen har vi fått et bedre overblikk over våre bookinger og inntekter og utgifter. Det har også blitt lettere å holde oversikt over hver kundes bookinghistorikk.

Ettersom Amadeus Integrated Mid-Office ligger i Amadeus' sentrale system slipper reisebyråene å investere i server- og IT-kostnader, samt installasjon og oppdateringer av programvaren. I tillegg kan reisebyråene redusere sine kostnader ettersom Amadeus Interface Record (AIR) ikke trenger å sendes mellom ulike systemer. En annen fordel med integrasjonen er at de samme kundeprofilene brukes i begge systemene, noe som betyr at reisebyråene ikke trenger å oppdatere informasjonen i to ulike systemer.

At løsningen er utviklet for reiselivsbransjen innebærer at reisebyråene får et ordre- og faktureringssystem som er tilpasset deres virksomhet og behov. Det betyr at nye funksjoner kommer til å kunne implementeres raskt og effektivt ettersom nye behov oppstår.

– For oss i Amadeus kjennes det veldig bra å kunne tilby kundene våre et mid-office-system som er tilpasset til deres virksomhet, og som lar reisebyråene bruke mer tid på å betjene kundene og mindre tid på administrasjon. Vi har som mål å ha en kundedrevet produktutvikling, og Amadeus Integrated Mid-Office kommer til å fortsette å utvikles for å møte reisebyråenes fremtidige behov, sier Jesper Söderström, adm. direktør i Amadeus Scandinavia.

Amadeus Integrated Mid-Office vil bli presentert på reise- og turistmessen TUR i Göteborg 21.-24. mars.

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er en ledende av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen over hele verden. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, jernbaner, ferger osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, fordelte på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor og markedsføring), Nice (utvikling) og Erding (Operations), samt 73 lokale Amadeus-organisasjoner.

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell. For kalenderåret 2012 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 910 millioner og et EBITDA-resultat på EUR 1 108 millioner.

Amadeus er notert på børsene i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia under tickeren “AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca.