Ny rapport etterlyser felles IT-plattform i togsektoren

En ny rapport beskriver hvordan en felles satsing på IT-kundesystemer i togbransjen kan løse utfordringer som et stigende antall passasjerer, økt økonomisk trykk og større kundeforventninger.

Stockholm, 20. mars 2012: Rapporten ”Back on Track” gir aktørene i togsektoren innsikt i hvordan outsourcing kan bidra til en modernisering av bransjen og utviklingen av et felles europeisk transportnett (les mer i EU-rapporten ”Roadmap to a Single European Transport Area”). Rapporten er skrevet av den fremstående prognose- og innovasjonsforskeren James Woudhuysen med støtte fra Amadeus.

Antallet togpassasjerer øker, og det samme gjør deres krav til jernbaneselskapene, men jernbaneselskapenes foreldede IT-systemer har i lang tid bremset utviklingen. For å møte kundenes behov og for å effektivisere togsektoren oppfordrer Woudhuysen jernbaneselskapene til å utnytte mer moderne IT-plattformer som ligner på dem som brukes av flyselskaper. Målet er å øke produktiviteten, redusere kostnadene og øke kundeopplevelsen.

En outsourcet plattform som brukes av flere konkurrerende virksomheter for å håndtere togbestillinger, ville gjøre det mulig for jernbaneselskapene å tilby skreddersydde billetter, tilleggstjenester og flere alternativer for billettering. En felles plattform ville dessuten innebære at jernbaneselskapene i større grad kan både konkurrere og samarbeide med flybransjen. Det ville være en stor fordel om man for første gang kunne tilby én billett for en reise som omfatter flere transportmidler.

– Hele togsektoren ville ha nytte av IT-systemer som er utviklet og brukes kollektivt, sier James Woudhuysen. Fordelen er sammenhengende, pålitelige data fra én enkelt kilde som raskt kan opprettes og overføres og vises på en intelligent måte. Dette ville være en stor forbedring for alle reisende. Strategien gjør det mulig for jernbaneselskapene å utnytte fordelene ved moderne IT-plattformer uten å måtte investere millioner av kroner for å utvikle egne systemer.

Hele rapporten kan lastes ned fra: http://www.amadeusrail.net/report/back-on-track

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er den ledende leverandøren av avanserte teknologiløsninger og transaksjonstjenester for den globale reisebransjen.

Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, togselskaper, rederier osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell og behandlet over 850 millioner transaksjoner i 2010.

Amadeus har sine sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor), Nice (utvikling) og Erding (databehandlingssenter) og dessuten regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. Amadeus har 73 lokale Amadeuskontorer verden over, som bistår kunder i 195 land. -.

Amadeus er notert på børsene i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia under tickeren “AMS.MC”. For kalenderåret 2010 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 683 millioner og et driftsresultat før avskrivninger på EUR 1015 millioner. Amadeus-konsernet har over 10 270 ansatte over hele verden, og 123 nasjonaliteter er representert på sentralkontorene.

For nærmere informasjon besøk www.amadeus.com/sca