Southwest Airlines inngår avtale med Amadeus

Southwest Airlines har inngått en avtale med Amadeus IT Group om å innføre et enhetlig bookingsystem for flyselskapet.

15. mai 2014: Avtalen mellom Southwest Airlines og Amadeus gjelder bookingløsningen Amadeus Altéa for flyselskapets innenriksruter. Altéa benyttes allerede for selskapets utenriksruter, og Southwest har lenge ønsket et enhetlig bookingsystem for hele virksomheten. Tidligere har man brukt flere systemer som en følge av oppkjøpet av AirTran og lanseringen av internasjonale tjenester hos Southwest. Etter en flere måneder lang ”due diligence”, bestemte flyselskapet seg for Amadeus Altéa.

– Vi var fornøyd med den internasjonale lanseringen og svært imponert over opplevelsen av Amadeus og mulighetene som ligger i deres produkt, sier Gary Kelly, styreformann og adm. dir. i Southwest Airlines. Vi er det største flyselskapet på innenriksmarkedet i USA, og vi tror at både våre ansatte og kunder vil tjene på et enhetlig bookingsystem i vår videre satsing både innenlands og utenlands.

Etter to års arbeid begynte Southwest i januar 2014 å selge sine internasjonale ruter gjennom Amadeus Altéa. De første flyvningene finner sted 1. juli 2014.

Southwest og Amadeus vil de neste årene samarbeide om overgangen til det enhetlige bookingsystemet. Enn så lenge vil flyselskapet fortsette å bruke to bookingplattformer etter at varemerket AirTran avvikles i desember 2014.

Southwest er i dag Amadeus' største IT-kunde blant amerikanske flyselskaper, regnet i antall innenrikspassasjerer per år. Amadeus har over 100 flyselskaper som benytter seg av deres bookingsystem – de fleste basert i Europa, Asia og Latin-Amerika. Når det nye systemet til Southwest er på plass, vil flyselskapet være Amadeus' største IT-kunde på verdensbasis, regnet i antall passasjerer.

Hvis du ønsker mer informasjon om Amadeus Altéa, kan du se her.

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er en ledende leverandør av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen  verden over. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, tog, ferger osv.), reisebyråer, reise-relaterte nettsteder og bedrifter.

Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, fordelte på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor), Nice (utvikling) og Erding (drift), samt 71 lokale Amadeus-organisasjoner verden over.

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell. For kalenderåret 2012 rapporterte selskapet inntekter på EUR 3 103,7 millioner og et EBITDA-resultat på EUR 1 188,7 millioner.

Amadeus er notert på den spanske børsen under børskoden “AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca.