THAI og Amadeus inngår ny innholdsavtale

Amadeus-tilknyttede reisebyråer over hele verden garanteres tilgang til det komplette utvalget av avganger, billettpriser og tilgjengelighet fra Thai og Thai Smile.

Stockholm, 24. mai 2013: Amadeus, en ledende teknologileverandør til den globale reiselivsbransjen, og det thailandske flyselskapet Thai Airways International (THAI) har undertegnet en langsiktig, heldekkende innholdsavtale som gjør at flyselskapet når ut til Amadeus' verdensomspennende nettverk av reisebyråer.

Amadeus-brukere over hele verden garanteres dermed tilgang til alt av avganger, priser og tilgjengelighet for de mer enn 18 millioner flysetene som selges hvert år på THAI og deres nye varemerke THAI Smile. Den nye avtalen innebærer at Amadeus-brukere får tilgang til det samme innholdet og til de samme vilkårene som via THAIs direktekanaler eller andre distribusjonskanaler, bl.a. flyselskapets billettkontor, kundesentre og nettside.

– Amadeus har vært en enestående partner for THAI de siste to tiårene, og de har hjulpet oss med vårt mål om å bli det ledende flyselskapet i Asia og et av de fremste i verden. Vi er glade for å utvide vårt samarbeid med Amadeus, noe som sikrer at reisebyråer over hele verden får best mulig tilgang til hele vårt utvalg av reiser og tjenester, sier Danuj Bunnag, Executive Vice President, Commercial i THAI.

– Amadeus arbeider for å sikre langsiktige distribusjonsavtaler med de ledende flyselskapene verden over for å gi vårt nettverk av reisebyråer det mest omfattende utvalget av reisealternativer. Med tanke på den viktige rollen som distribusjon gjennom reisebyråer spiller, gir langsiktige avtaler som denne stabilitet for både flyselskapene og reisebyråene, sier Jesper Söderstrom, administrerende direktør i Amadeus Scandinavia.

Thai og Amadeus har hatt et tett samarbeid siden 1990, da flyselskapet ble Amadeus' første asiatiske kunde. Siden da har flyselskapet tatt i bruk en rekke løsninger levert av Amadeus, blant annet ulike verktøy for å maksimere sin lønnsomhet.

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Om Thai
Thai Airways International Public Company Limited (THAI), det fremste nasjonale flyselskapet i Thailand, ble grunnlagt i 1960. THAI håndterer for tiden gjennomsnittlig 941 flyvninger hver uke på innenlandske og internasjonale ruter til 73 destinasjoner i 35 land som til sammen omfatter fem kontinenter, inkludert Europa, Afrika, Asia, Australia og Nord-Amerika. Nøkkelen til THAIs suksess er selskapets prisbelønte service.

I 2012 transporterte THAI totalt 20,62 millioner passasjerer og hadde en flåte bestående av 95 fly. Per 31. desember 2012 utgjorde selskapets forvaltningskapital 304 096 millioner baht, med en innbetalt kapital på 2 182 771 917 aksjer med en pålydende verdi på 10 baht per aksje. Den thailandske regjeringen eier 51,03 prosent av selskapet gjennom finansdepartementet. THAI har 25 412 ansatte.

THAIs filosofi er å gi full service til premiumpassasjerer samtidig som de gir et høyest mulig servicenivå til fritidsreisende som står for over 80 prosent av selskapets totale omsetning fra passasjertrafikk. THAI har som målsetning å bli “First Choice Carrier with Touches of Thai”.

For mer informasjon besøk www.thaiairways.com

Amadeus er en ledende leverandør av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen over hele verden. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, jernbaner, ferger osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, fordelte på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor og markedsføring), Nice (utvikling) og Erding (Operations), samt 73 lokale Amadeus-organisasjoner.

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell. For kalenderåret 2012 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 910 millioner og et EBITDA-resultat på EUR 1 108 millioner.

Amadeus er notert på børsene i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia under tickeren “AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca.