Trenitalia undertegner global distribusjonsavtale med Amadeus

Høsten 2012 blir Trenitalia det første togselskapet som blir helt integrert med Amadeus plattform Rail Sales, noe som gjør reisetilbudet deres tilgjengelig i utvalgte markeder og kanaler.

Stockholm, 12 juli 2012: Det italienske togselskapet Trenitalia har tegnet en distribusjonsavtale med Amadeus som innebærer at togselskapets reiseutvalg blir distribuert gjennom samtlige Amadeus' kanaler. Det gjør at reisebyråer over hele verden fra og med høsten 2012 kan booke billetter på rutene Frecce Alta Velocità og Frecciabianca gjennom Amadeus globale distribusjonssystem, ved siden av eksisterende salgskanaler. Fra 2013 kommer reisebyråer i tillegg til å kunne foreta bookinger på samtlige middels- og langdistansestrekninger hos Trenitalia.

Ved å bruke Amadeus sitt globale distribusjonsnettverk med 91 000 salgssteder kan Trenitalia nå nye markeder. Samtidig utvider bedriften distribusjonen utover de tradisjonelle kanalene, og øker tilstedeværelsen på strategiske markeder som Sentral-Europa, Nord-Amerika og Asia. Løsningen vil gjøre reisebyråenes arbeid enklere og mer fleksibelt når de booker reiser med Trenitalia. For den reisende innebærer dette en enklere bookingopplevelse.

Avtalen innebærer bl.a. at reisebyråer som bruker Amadeus Selling Platform får en standardisert tilgang til Trenitalias tjenester, og at bookinger både kan foretas gjennom FlyByRail, som omfatter fly og tog, og Rail Agent Track, som omfatter bare tog. Dette vil gjøre det enklere for både de reisende og reisebyråene å sammenligne Trenitalias tjenester med fly på samme strekning, noe som gir de reisende større valgfrihet og transparens i utvalget og forbedret produktivitet for reisebyråene.

Den europeiske tog sektorens pågående avregulering gjør at konkurransen har økt, og Trenitalia har i flere år arbeidet for å håndtere den voksende utfordringen fra fly og veitransportselskaper. Man har bl.a. økt antall tilleggstjenester og kvaliteten på disse, samtidig som prissystem og distribusjon er justert. Samarbeidet med Amadeus er derfor i tråd med Trenitalias streben etter mer avanserte løsninger som gagner passasjerene.

En undersøkelse fra Amadeus viste nylig at høyhastighetstog kommer til å være den vanligste transportmåten i Europa for forretnings- og privatreiser i 2020. Rapporten viste også at antall globale passasjerer i samme periode kommer til å øke til 330 millioner. De siste årene har antall passasjerer med Trenitalias høyhastighetstog økt kraftig og nådde i 2011 hele 25 millioner.

adm. direktør, Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er en ledende aktør innen reservasjon og distribusjon av reisetjenester, og leverandør av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen over hele verden.

Kundegruppene omfatter reiseleverandører (f.eks. flyselskaper, hoteller, jernbaner, ferger osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell og behandlet over 948 millioner fakturerbare reisetransaksjoner i 2011.

Amadeus har sine sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor og markedsføring), Nice (utvikling) og Erding (Operations – databehandlingssenter) og dessuten regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. På markedsnivå har Amadeus kundevirksomhet i 195 land gjennom 73 lokale kommersielle Amadeus-organisasjoner.

Amadeus er notert på børsene i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia under tickeren “AMS.MC”. For kalenderåret 2011 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 712 millioner og et driftsresultat før avskrivninger på EUR 1 039 millioner. Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, og 123 nasjonaliteter er representert ved sentralkontorene.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca