AMERICAN EXPRESS SPÅR KRAFTIG PRISØKNING FOR REISER PÅ MARKEDENE I LATIN-AMERIKA, ASIA OG ØST-EUROPA I 2013

-- Prisene i Skandinavia reflekterer en relativt sterk økonomi sammenlignet med resten av Europa --

NEW YORK, NY – 12 november 2012 – I følge American Express Global Business Travels rapport, Global Business Travel Forecast 2013, kan vi forvente en sterk økning i prisene for bedriftsreiser på det latinamerikanske, asiatiske og østeuropeiske markedet med mange reisende på jakt etter nye forretningsmuligheter i 2013. Samtidig venter man en minskning i etterspørselen og dermed en mer moderat prisutvikling på markedene i Vest-Europa og Kina på grunn av global økonomisk usikkerhet og vekst. Samlet spår American Express Global Business Travel kun en svak prisøkning globalt.

"Vi ser for oss et dynamisk landskap innen forretingsreiser i 2013 med priser som stiger på områder hvor bedriftene søker nye virksomhetsmuligheter, som i Brasil, India og Russland, men at prisene forblir uforandret eller går noe ned på markeder der veksten er mer stillestående," sier Hervé Sedky, Senior Vice President og General Manager, Global Business Partnerships & Premium Services, American Express Global Business Travel. "Vår rapport hjelper bedrifter til å forstå hvor i verden og i hvilke kategorier prisene sannsynligvis vil stige samt hvor mye, slik at de kan fatte fornuftige avgjørelser om hvordan de best kan styre investeringene innen bedriftsreiser."

Gjennom grundig forskning og ekspertanalyser basert på en av de mest omfattende reise- og betalingsdatabasene i bransjen, gir Global Business Travel Forecast 2013  nærmere 2600 prognoser for flypriser, hotellpriser og priser for leiebil i 29 land. I år inkluderer rapporten fire nye land og samtidig  introduseres prognoser for offentliggjorte flypriser i tillegg til betalte priser siden denne forskjellen er viktig for bedrifter som ønsker en effektiv forretingsreisehåndtering.

Hovedpunkter for Skandinavia

Den generelle situasjonen i Europa påvirker regionale økonomier og har betydning også for prisutviklingen for forretningsreiser. De skandinaviske markedene står bedre rustet enn de fleste andre markedene i Europa. Likevel forventer man kun en beskjeden ensifret økning for de fleste markedene.

Flyreiser i Skandinavia varierer fra marked til marked, men med en sannsynlig høyning på maksimalt 3–6 prosent i Danmark på grunn av bedriftsreisende som reiser over lengre avstander. Norge med sin gode økonomi, forventes å få en økning, bortsett fra på kortdistansereiser hvor man ser et økt prispress. Sveriges økonomi er også relativt god, så flyprisene vil sannsynligvis stige i takt med inflasjonen.

Hotellprisene vil antageligvis kun få en moderat økning på grunn av den økonomiske usikkerheten i Europa. Det vil være forskjeller fra land til land, og mellom de forskjellige byene. Sverige og Norge vil sannsynligvis få en økning på maksimalt 5,5 prosent. I Danmark vil hotellprisøkningen være mer moderat.

Prisene for bakketransport i Skandinavia vil være den samme som i dag eller få en liten ensifret økning i 2013, bortsett fra Danmark som vil få en senkning med 3 prosent i grunnprisene.

Hovedpunkter for Europa, Midt-Østen og Afrika (EMEA)

Eurokrisen, innstrammingstiltak og lave forventninger i forhold til vekst forventes å gi en meget liten økning i flyprisene i EMEA i 2013. De markedene som påvirkes mest av eurokrisen kan også oppleve en minskning i flyprisene. Spania forventes å få en minskning i prisen for langdistansereiser med 5–8 prosent. Det finnes unntak, som Russland (hvor prisen for langdistansereiser forventes å øke med 5–7 prosent) og Polen (en økning på 3–5 prosent) som er distansert fra eurosonens valutaproblemer. På lik linje forventes en sterk vekst i Sør-Afrika, ettersom de er inngangsporten til den sørlige og vestlige delen av Afrika og naturressursene i disse områdene.

Hovedpunkter for Amerika

Mens det forventes en ganske moderat vekst i prisene i Nord-Amerika (USA og Canada), spår American Express Global Business Travel en kraftig prisøkning i Latin-Amerika takket være en sterk økonomi og økning i etterspørselen.

Hovedpunkter for Asia og Stillehavsområdet
I APAC-regionen forventes det stor variasjon fra land til land. For eksempel er Australias innenriksmarked veldig konkurransedyktig, men etterspørselen fra naturressurssektoren ventes likevel å føre til en ganske moderat prisøkning. India får den største økningen med opptil 8 prosent, hovedsakelig som et resultat av store bransjesvingninger innen luftfarten. Kina forventes å få en prisnedgang på grunn av mindre eksport, oppbremsing i bygge- og produksjonsindustrien samt påvirkninger fra investeringer i Europa. Spesielt for innenriksreiser vil konkurransen med høyhastighetstog skape et større prispress både innen bedrifts- og økonomisegmentet i Kina.

For informasjon om hvordan du skaffer deg denne rapporten, som inneholder mye mer informasjon om priser for flyreiser, hoteller og leiebiler på de forskjellige markedene rundt om i verden, kontakt advisoryservices@aexp.com.

Om Global Business Travel Forecast 2013 og metodikken som er brukt

Prognosen er en viktig del av American Express Global Business Travels rådgivningstjeneste EXPERT INSIGHTS, som også tar frem månedlige industrianalyser, prisindeksen Business Travel Monitor og detaljert informasjon om beste praksis og benchmarktester av reiseprogram.

Prognosen er basert på en rekke primære datakilder, inkludert proprietær informasjon fra American Express Business Travel Monitor, American Express database over kontraktsbaserte priser, samlet transaksjonsinformasjon og eksterne datakilder som Smith Travel Research (STR) Global Hotel Reviews og økonomiprosjekter fra Economywatch.com. Prognosene er basert på en kombinasjon av disse kildene og samtaler med American Express' kategori- og reginonale eksperter. Alle områder representerer prognostiserte år-for-år-endringer i forhandlede forretningsreisepriser.

Selv om prognosene og spådommene i rapporten er basert på informasjon fra interne og eksterne kilder som American Express Global Business Travel anser som pålitelige, gis det ingen garanti med hensyn til nøyaktigheten av prognoser og spådommer i denne rapporten. I tillegg kan faktiske endringer i virksomhetens reisekostnader variere betydelig fra prognostiserte data, spesielt som følge av uforutsette fremtidige politiske, økonomiske og / eller miljømessige hendelser.

Om Global Business Travel Forecast 2013 og metodikken som er brukt

Prognosen er basert på en rekke primære datakilder, inkludert proprietær informasjon fra American Express Business Travel Monitor, American Express database over kontraktsbaserte priser, samlet transaksjonsinformasjon og eksterne datakilder som Smith Travel Research (STR) Global Hotel Reviews og økonomiprosjekter fra Economywatch.com. Prognosene er basert på en kombinasjon av disse kildene og samtaler med American Express' kategori- og regionale eksperter. Alle områdene representerer prognostiserte år-for-år-endringer i forhandlede forretningsreisepriser.

Plassert i grenselandet mellom handel og reiser, tilbyr American Express Business Travel Global sine kunder et omfattende nettverk, driftssikkerhet og dyp innsikt i å bringe mennesker og virksomheter fremover. American Express Business Travel Global tilbyr ledende reiseløsninger, integrert konsulenttjenester, proprietær forskning og punkt-til-punkt-møter og arrangementer. Disse innovative tjenestene hjelper kundene til å optimalisere avkastningen på deres reise- og møteinvesteringer. Får mer informasjon på www.americanexpress.com/businesstravel.

American Express Global Business Travel er en del av et av verdens største reisebyrånettverk med kontorer i over 140 land verden over. Totalt salgsvolum i 2011 var 29,3 milliarder dollar inkludert konsolidert volum og tilknyttede volum behandlet gjennom samarbeid og partnernettverket.

American Express er et globalt serviceselskap som gir kundene tilgang til produkter, innsikt og erfaringer som beriker liv og skaper suksess. Få mer informasjon på americanexpress.com og besøk oss på facebook.com/americanexpress, foursquare.com/americanexpress, linkedin.com/companies/american-express, twitter.com/americanexpress og youtube.com/americanexpress.

Viktige linker til produkter og tjenester: betal- og kredittkort, bedriftskort, reisetjenester, gavekort, kontantkort, handelstjenester, forretningsreiser, og forretningskort

Mediakontakt:

Sten Haage, StrandbergHaage