Ny undersøkelse fra American Express Meetings & Events viser tydelige trender for møter i 2012

Oslo, 18. januar 2012

American Express Meetings & Events har publisert sin årlige Meetings Forecast, som ser nærmere på globale trender innen konferanse- og møtebransjen. Rapporten bygger på undersøkelser og intervjuer med møteplanleggere, møtekjøpere og hotelleverandører fra hele verden, også Norge.

I verden som helhet ser man en forsiktig optimisme om at møtebransjen kommer til å vokse i løpet av året, i takt med stigende fly- og hotellpriser.  Halvparten av de spurte møteplanleggerne i Europa (51 %) forventer økt etterspørsel i 2012. Også hotelleierne rapporterer om økende etterspørsel innen konferansebooking.

Globale møtetrender som vises i rapporten:

• Møtene blir kortere og får færre deltakere: Både antall deltakere per møte og antall møtedager vil minke (med henholdsvis 40 % og 33 %), ifølge hotelleverandørene. Samtidig arrangerer bedriftene flere møter hvor det enkelte møte forventes å bli kortere og mer kostnadseffektivt.
  • Møtene skjer nærmere hjemme: Flere vil ha møter nærmere egen bedrift. Over halvparten (53%) av konferansekundene etterspør møter nærmere egen base for å redusere møtekostnadene.
  • Møtelokalene blir mindre luksuriøse: I Europa ser man at flere konferansekunder velger hotell og møtelokaler i mellomklasse (3 eller 4 stjerner) i stedet for luksusalternativene (5 stjerner). Samtidig flytter en del (26 %) konferansene sine fra storbyene til mellomstore byer.
  • Møteplanen blir mer fullpakket: Ifølge hotellene vil flere av konferansekundene deres (47 %) kombinere seriøse møter med mer uformelle og morsomme aktiviteter for møtedeltakerne for å effektivisere møteplanen.
  • Møtene bli grønnere: Ifølge konferanseleverandørene står miljøbevisstheten i fokus for nesten halvparten (47 %) av kundene. Møteplanleggerne ser den samme trenden, hvor majoriteten av kundene (73 %) er interessert i miljøvennlige alternativer. Foreløpig har ikke miljøspørsmålene hatt noen merkbar effekt på valg av møtested, men det kan forandre seg, ifølge rapporten.

Ifølge Michael Schüller, Vice President, EMEA i American Express Meetings & Events, følger Norge de globale trendene som vises i rapporten.

– Vi ser ingen minskning som følge av den økonomiske usikkerheten. Bedrifter innser verdien av møter, men de etterspør kostnads- og tidseffektivitet, f.eks. med flere møter innenlands, kortere distanser og 4-stjernershoteller i stedet for 5-stjerners.

Jörgen Karlsson, Director, Meetings & Events Nordic i American Express Meetings & Events, sier videre:

– Parallelt med økt etterspørsel av møter, er det også økt interesse for styring og transparens rundt møter. De færreste har hatt noen tydelig møtepolicy, men det er i ferd med å endre seg. I Norden er det legemiddelbransjen som leder an innen møtepolicy.

Om rapporten: American Express Meetings & Events Forecast

The American Express Meetings & Events Forecast identifiserer viktige møtetrender for 2012 på globalt og regionalt nivå. Tanken er at rapporten skal hjelpe de som jobber i møtebransjen med å arbeide mer strategisk og effektivt. Rapporten er utarbeidet i løpet av høsten 2011. Den baserer seg på informasjon fra aktuelle og planlagte møter for kunder av American Express Meetings & Events, undersøkelser av opptil 200 hotell- og møteplanleggere i Europa, Nord-Amerika, Latin-Amerika og Asia, og dybdeintervjuer med møteeksperter.

Sten Haage, StrandbergHaage +46 709 955 275, sten@strandberghaage.se

Elizabeth Walentin, StrandbergHaage, +46 739 600 621, elizabeth@strandberghaage.se

Om American Express Meetings & Events

American Express Meetings & Events er en del av American Express Global Business Travel. Vi har drøyt 1000 medarbeidere på verdensbasis og har i over 20 år vært blant markedslederne i Skandinavia. Våre erfarne og innovative medarbeidere besitter omfattende kunnskaper om å skape arrangementer som best mulig bidrar til bedriftens måloppfyllelse og lønnsomhet.

American Express er et globalt serviceselskap som gir kundene sine tilgang til produkter, innsikt og erfaringer som beriker livet og bygger forretningsfremgang. Les mer på www.americanexpress.no og på www.facebook.com/americanexpress, www.twitter.com/americanexpress og www.youtube.com/americanexpress