Nytt reiseverktøy basert på internasjonal undersøkelse om forretningsreiser

American Express Business Travel lanserer et helt nytt analyse- og benchmarking-verktøy for forbedret reisehåndtering

Selskapene kan måle hvor godt forberedt reiseprogrammene deres er etter lavkonjunkturen

Den globale lavkonjunkturen har ført til gjennomgripende endringer i mange selskapers reisevirksomhet. Det er nå tegn på stabilisering og oppgang og vi ser at behovet for å reise kommer tilbake. Vår erfaring er at mange selskaper har vist interesse for å måle i hvilken grad tilpasningene gjort under lavkonjunkturen styrker bedriften i forhold til å møte utfordringene i nye økonomiske situasjonen. Derfor lanserer American Express Business Travel nå et web-basert analyse- og benchmarking-verktøy. Verktøyet er byttet på erfaringer fra en ny internasjonal undersøkelse.

– Endringer i reisevirksomheten kan ha stor betydning for både salg og vekstmuligheter. Selskapene kjemper for å finne den rette balansen mellom krav om kostnadskutt og behovet for å skape muligheter for vekst og avkastning. Det nye verktøyet vil gi bedre innsikt, noe som gjør det lettere å velge riktige løsninger, sier Kaveh Atrak, administrerende direktør i American Express Business Travel Norden.

Analyse- og benchmarking-verktøyet baserer seg på en ny undersøkelse av tiltak innenfor travel management selskaper over hele verden iverksatte under lavkonjunkturen. Med dette verktøyet kan norske selskaper måle sine egne tiltak, sammenligne egne Travel Management programmer med resultatene fra undersøkelsen og tilpasse reisevirksomheten med råd fra ekspertene hos American Express Business Travel.

– Først ville vi foreta en objektiv kartlegging av hvilke tiltak som ble truffet for å tilpasse reisevirksomheten under lavkonjunkturen og hvordan det forberedte selskapene på fremtiden. Basert på resultatene kunne vi deretter utvikle et verktøy som virkelig er til stor hjelp, forteller Kaveh Atrak.

Fra undersøkelsen
Den internasjonale undersøkelsen som ligger bak utformingen av analyse- og benchmark-verktøyet er den første i sitt slag. Resultatene er publisert i en ny American Express Business Travel eXpert insights-rapport: Managing Travel in the New Normal.

Undersøkelsen viser at de fleste selskapene tror at etterspørselen etter reiser vil øke gradvis i 2010, men at det tar tid før aktivitetene når samme nivåer som før lavkonjunkturen.

Rapporten viser også at atferden hos de reisende har endret seg. 37 prosent bruker allerede i dag teknologi og mobile tjenester for å gjøre reisene enklere, 17 prosent vurderer mulighetene mens 26 prosent oppgir at dette ikke er noe organisasjonen deres prioriterer. Mange selskaper oppga at deres reisende i stadig høyere grad vil reise uten sine bærbare PC-er og disse selskapene har også merket en økning i etterspørselen etter mobile tjenester.

Ny teknologi sees i økende grad på som et alternativ til å reise. Mer enn 40 prosent av ansatte på ledernivå vil satse på virtuelle møter. Lederne synes altså i stor grad å vise vilje til overgang fra fokus på kostnadskutt til en mer offensiv strategi der medarbeiderne kobles sammen på en mer gjennomtenkt måte.

Automatiserte prosesser er også viktige for å nå avkastningsmålene. Selskapene prøver i stadig større grad å gå fra manuelle kostnadsprosesser til automatiserte verktøy på Internett. Dette gjelder spesielt når det blir vanligere at de reiseansvarlige forventes å følge opp alle kostnader ved selskapets reisevirksomhet for å begrunne at det som investeres i dette også gir forventet avkastning.

• 74 prosent av selskapene bruker, eller planlegger å bruke, telefonmøter som et alternativ til reiser.
  • 15 prosent undersøker for tiden samarbeidsalternativer via bredbånd.
  • 10 prosent har ingen alternativ teknologisk strategi som kan erstatte personlige møter.
  • 64 prosent av selskapene med årlige flykostnader på ca 15 mill. kr. og 70 prosent av de store selskapene med årlige flykostnader på over 290 mill. kr., har investert i et reiseregningsystem.
  • Mer enn 86 prosent av alle selskaper som har investert i et automatisert kostnads­oppfølgingssystem kobler det til inndata fra bedriftens betalingskort. Systemene bidrar til å unngå menneskelige feil, øker effektiviteten og fremmer etterlevelse av policies

Om det web-baserte analyse- og benchmarking-verktøyet
Ved hjelp av det nye verktøyet kan selskapene måle styrker og svakheter i reiseprogrammene sine. Verktøyet består av en rekke spørsmål rundt selve reisingen, administrative prosesser, oppfølgingsmetoder, innføring av ny teknologi og integrering av data. Samtidig som brukerne av verktøyet svarer på spørsmålene, får de praktiske råd og tips fra American Express' konsulenter med erfaring som ledere for strategiske programmer innen forretningsreiser. Dessuten sammenlignes svarene fortløpende, gjennom hele analysen med resultatene i eXpert insights-undersøkelsen «Managing travel in the new normal». Til slutt deles brukerne inn etter en skala med tre nivåer:

• Strategisk leder – foregangsfigur når det gjelder å håndtere kravene som stilles til reisekjøpere som følge av «the new normal» – den nye normaltilstanden innen forretningsreiser.
  • Demand Manager/logistiker – bruker travel management og logistikk effektivt og implementerer løsninger som er tilpasset den nye normaltilstanden.
  • Endringsagent – fullt klar over hvilket press som legges på selskapenes reisevirksomhet som følge av den nye normaltilstanden og tilstreber å bruke beste praksis for å håndtere dette.

Analyse- og benchmarking-verktøyet er tilgjengelig på www.americanexpress.com/newnormalquiz.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen ble gjennomført i januar av eXpert insights, American Express Business Travel Global Advisory Services undersøkelsesvirksomhet, og ble administrert av Promedia travel. Det deltok 169 respondenter fra over 30 bransjer som alle er direkte involvert i håndtering av reisepolicies og budsjetter. Deltagende selskaper har kontorer i Nord-Amerika, Europa, Asia/stillehavsområdet, Mellom-/Sør-Amerika og/eller Afrika/Midtøsten. 43,8 prosent av selskapene har globale reiseprogrammer, 26,6 prosent reiser primært innenlandsreiser og 22,5 prosent har multinasjonale programmer. Undersøkelsen ble også brutt ned på delmengder. Dette for å identifisere hvilke metoder som brukes i selskaper hvor reiseansvarlig rapporterer til økonomi og innkjøp og i selskaper som rapporterer til HR eller andre funksjoner. Det ble gjennomført intervjuer med et tverrsnitt av respondentene for en mer dyptgående undersøkelse av individuelle perspektiver og bransjeperspektiver som omgir den nye normaltilstanden.

Kontakt:           Amelie Lind, StrandbergHaage, +46 739 04 32 34, amelie@strandberghaage.se

American Express Business Travel (www.americanexpress.com/businesstravel) er en del av American Express Company, som har fokus på å hjelpe kunder med å maksimere avkastningen av reiseinvesteringer gjennom kostnadsbesparelser, kundeservice i verdensklasse og kontroll av av de reise- og møterelaterte kostnadene. American Express Business Travel har bransjeledende teknologi og tilbyr assistanse alle sider ved travel management, strategiske innkjøp og støtte ved forhandlinger med leverandører av reisetjenester. I tillegg tilbys global kundeservice og tilgjengelighet både online og offline. Selskapet gir også tilgang til et dynamisk community (www.businesstravelconneXion.com) som drar nytte av den kollektive tankekraften hos alle i forretningsreisebransjen ved å frembringe ulike perspektiver, beste praksis, aktuell forskning og bransjenyheter.

American Express er et globalt serviceselskap som gir kundene tilgang til produkter, innsikt og erfaringer som beriker livet og danner grunnlag for forretningssuksess. Les mer på www.americanexpress.com og på www.facebook.com/americanexpress, www.twitter.com/americanexpress og www.youtube.com/americanexpress.