Amnesty og Øya samarbeider om kjærlighet!

Amnesty International er Øyafestivalens idealistiske samarbeidspartner i år.

Denne sommeren aksjonerer Amnesty International for lesbiske, homofile, bifile og transkjønnedes rettigheter med kampanjen “Å elske er en menneskerett”. Den setter fokus på at alle mennesker skal ha rett til å være den man er og til å elske den man vil, uten noen form for diskriminering. Dette temaet er også en del av TV-aksjonen, "Stå opp mot urett", som går til Amnesty søndag 21. oktober 2012.

- Millioner av mennesker verden over er utsatt for overgrep og diskriminering på grunn av seksuell orientering eller kjønnsidentitet, sier John Peder Egenæs, generalsekretær for Amnesty International.

- I Russland er en mann nettopp blitt fengslet fordi han holdt en plakat der det sto at homofile og heterofile kjærlighetsforhold er likeverdige. I Uganda behandler parlamentet i disse dager et forslag som vil innføre dødsstraff for homofili, forteller Egenæs.

- Amnesty er en fantastisk organisasjon og Øya er veldig stolte over å kunne være med og skape engasjement rundt et så viktig tema, sier Julie Forchhammer, miljøsjef i Øyafestivalen.

Sammen skal Amnesty og Øyafestivalen utfordre publikums kreative talenter  til en større plakatdugnad. - Vi kommer til å be folk sende deres egne plakatdesigns over temaet “Å elske er en menneskerett”, hvorav de beste bidragene vil bli trykket og stilt ut i Middelalderparken under festivalen, forteller Forchhammer.

- Både Øyafestivalen og Amnesty bruker plakater og visuelle uttrykk aktivt, så vi er veldig spente på hvordan Øya-publikummet vil tolke sommerens tema, sier Egenæs.

Følg med for informasjon om sommerens plakatdugnad for Amnesty og Øya.

Kontakt:

Tonje Kaada, rådgiver i Amnestys kampanjeavdeling, tlf: 41548779

Amnesty International drømmer om en verden der de grunnleggende menneskerettighetene oppfylles for alle. Vi eksisterer for mennesker som på grunn av maktmisbruk lever i ekstrem fattigdom, som blir fratatt sin rett til helsetilbud, skole eller tak over hodet, som blir undertrykt, fengslet eller forfulgt.

Amnesty International er en verdensomspennende og medlemsstyrt organisasjon. Vi er politisk uavhengig og bortsett fra til menneskerettighetsundervisning tar vi ikke imot statlig støtte. Vi står derfor fritt til å slå ned på menneskerettighetsbrudd uansett hvor de finner sted. I dag har vi nærmere tre millioner medlemmer og støttespillere i 150 land.