Apotek 1 lanserer Norges største helsemagasin

Report this content

Apotek 1 lanserer Norges største helsemagasin (Oslo 22 mars 2004) Norges ledende apotekkjede lanserer nå sitt eget helsemagasin. Magasinet heter Frisk og har et opplag på 250 000 og blir dermed Norges største helsemagasin. - Frisk er et nytt magasin om helse livsstil og velvære og skal gi våre kunder gode helseråd, sier informasjonsdirektør Hans Anderssen. - Apotek 1 vil bruke vår kompetanse til å gi gode råd som kan inspirere og hjelpe folk til å ta bedre vare på egen helse. Frisk er en viktig del av denne satsingen. Med Frisk vil vi bidra til økt kunnskap om ulike helseproblemer. I magasinet gir vi praktiske råd for aktiv egenomsorg og hvordan man kan forebygge og leve med sykdommer. Artikler om sykdommer og folkesykdommer har sin selvsagte plass, likeså spørsmål om legemidler, sier Anderssen. I første utgave av Frisk gir vi blant annet en oversikt over tilgjengelige prevensjonsmidler, hvordan leve et godt liv med diabetes 2 og riktig bruk av solkrem. Bladet inneholder mange praktiske forbrukertips for god helse og aktiv forebyggende egenomsorg. Du kan lese mer i bladet som du finner vedlagt. Frisk gis ut av apotekkjeden Apotek 1 og distribueres gjennom våre apotek og som vedlegg til ukepresse. Frisk kommer ut fire ganger per år. ------ Til redaksjonen: Dersom din redaksjon ønsker å lage en reportasje om sol og solkrem, prevensjon eller hvordan leve med diabetes 2, er du velkommen til å ta kontakt med apotekeren på ditt nærmeste Apotek 1. De er klare til å gi deg den informasjon du måtte trenge. Du finner oversikt over apotekene med telefonnummer bak på bladet eller på vår webside www.apotek1.no. På neste side finner du litt mer utfyllende informasjon om disse temaene. Kontaktperson: Informasjonsdirektør Hans Anderssen, telefon (j) 21 61 10 00 mobil 48 19 19 49, e-mail: hans.anderssen@apotek1.no Fakta om Apotek 1: Apotek 1 er Apokjedens kjedekonsept. Apotek 1 er Norges ledende apotekkjede med 204 apotek. Kjennetegn ved Apotek 1 er kort ventetid, stort selvvalg og velkvalifiserte fagfolk som kan gi deg gode råd. Om lag 2500 personer jobber i Apotek 1. Her er noen av sakene i helsemagasinet Frisk: Blir p-pillen avleggs? P-ring og p-plaster er de nye prevensjonsmidlene Nye prevensjonsmidler som p-plaster og p-ring får stadig flere brukere. - P-plaster og p-ring har begge rukket å bli enormt populære. Kvinner slipper å forholde seg til dem daglig, og produktene gir henne en sunnere tilførsel av østrogen. Disse midlene kan vise seg å bli morgendagens klassikere, sier gynekolog Bjarne Eriksen til helsemagasinet Frisk. Helsemagasinet Frisk fra Apotek 1 tar i siste utgave opp utviklingen innen prevensjonsmidler. Gynekolog Bjarne Eriksen tror p-pillen slik vi kjenner den i dag, snart vil være avleggs. Han minner om at kondom fortsatt er et av de viktigste prevensjonsmidlene. - Kondomet er det eneste som beskytter mot kjønnssykdommer, og er et rimelig godt prevensjonsmiddel, sier han til Frisk. Diabetes 2 - den nye folkesykdommen Tips for godt liv med diabetes I dag har ca. 170.000 nordmenn diabetes. I tillegg går ca. 30.000 rundt med sykdommen uten å vite at de har den. En av ti pensjonister har diabetes. Alle med diabetes er i kontakt med apoteket, og Apotek 1 styrker nå informasjonsarbeidet overfor diabetikere. I siste utgave av helsemagasinet Frisk er diabetes vist stor oppmerksomhet. Diabetes type 2 rammer mange godt voksne og en moderne livsstil er en av flere årsaker til sykdommen. Apotek 1 ønsker å slå et slag for hvordan sykdommen kan forebygges. Helsemagasinet Frisk gir tips om hvordan vi kan forebygge diabetes type 2 ved riktig kosthold og mosjon. Å leve og spise sunt er også viktig for dem som allerede har fått sykdommene for å holde den i sjakk. Helsemagasinet Frisk inneholder bl.a. trimtips, matoppskrifter og tips om hvordan man lever godt med diabetes. Bruk solkrem med god UVA -beskyttelse Solkrem bør inneholde beskyttelse både mot UVB og UVA-stråler. På de fleste solkremene oppgis UVB-faktor, men UVA-faktor er vel så viktig. Før trodde man at det kun var UVB-strålene som var skadelige. Nyere forskning viser at UVA-strålene er vel så skadelige. Forskning kobler UVA-stråling med hudkreft og hurtigere aldring av huden. Rådet fra hudleger er klare: Kjøp en solkrem med både UVA og UVB-beskyttelse. Problemet er at det i dag ikke eksisterer noen norsk UVA-standard. Kravene til solkrem bygger på beskyttelse mot UVB-stråler. Overlege Joar Aurstad ved hudavdelingen på Rikshospitalet i Oslo mener Norge snarest bør få en slik UVA-standard. Inntil denne foreligger, mener han at man bør kjøpe solkrem på apoteket. - Apotekansatte har fått grundig opplæring i riktig bruk av solkrem. De faglige rådene de gir, er med på å forebygge solskader, sier Roar Austad til helsemagasinet Frisk. Apotek 1 er Apokjedens kjedekonsept. Apotek 1 er Norges ledende apotekkjede med 204 apotek. Kjennetegn ved Apotek 1 er kort ventetid, stort selvvalg og velkvalifiserte fagfolk som kan gi deg gode råd. Om lag 2500 personer jobber i Apotek 1. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no