Arctic Bioscience – 4.kv. 2022 oppdatering – Viktige farma-milepæler nådd og sterk omsetningsvekst

Høydepunkter 4. kvartal 2022:

• Positiv utvikling for legemiddelkandidaten innen psoriasis, HRO350, iht. fremdriftsplan, med godkjennelse av søknad om gjennomføring av klinisk studie i Storbritannia i januar 2023 og første pasient inkludert i Storbritannia
  • Totale salgsinntekter mer enn doblet i 4. kvartal 2022 (NOK 10,6 millioner) sammenlignet med 4. kvartal 2021 (NOK 4,8 millioner)
  • Første leveranse av kosttilskuddsprodukter til det japanske markedet i 4. kvartal 2022
  • Vekst i totale salgsinntekter på 60 % i 2022, NOK 34,3 millioner i 2022 sammenlignet med NOK 21,5 millioner i 2021
  • Sterk utvikling i bruttomargin i 2022, 34 % i 2022 sammenlignet med 24 % i 2021
  • Solid finansiell posisjon med NOK 144,2 millioner i likviditet ved utgangen av 2022

Arctic Bioscience sin positive utvikling fortsatte gjennom 4. kvartal 2022. I 4. kvartal leverte selskapet 120 % omsetningsvekst sammenlignet med samme periode i 2021. Utviklingen av bruttomarginen i kvartalet var også positiv, støttet av en fordelaktig produktmiks. Dette, sammen med leveranser på viktige milepæler i det farmasøytiske utviklingsprosjektet, summerer opp både kvartalet og året på en positiv måte.

«2022 har vært et år med positive endringer i Arctic Bioscience. Fokus og dedikasjon i alle operasjonelle områder har gitt positive resultat for selskapet. Vi har bygget et solid fundament innen kosttilskudd gjennom året, og vi har redusert risikoen i det farmasøytiske utviklingsprosjektet gjennom vellykkede leveranser på vesentlige milepæler. Jeg er stolt av innsatsen fra alle ansatte i Arctic Bioscience og det vi har oppnådd og levert gjennom det siste året», sier CEO Christer L. Valderhaug.

Arctic Bioscience sendte inn søknad om gjennomføring av HeROPA-studien, en fase IIb klinisk studie i mild-til-moderat psoriasis, i 4. kvartal 2022 med legemiddelkandidaten HRO350. Søknaden ble godkjent i Storbritannia i januar 2023, og den første pasienten er allerede inkludert i studien i Storbritannia. Det farmasøytiske teamet arbeider hardt og dedikert for å opprettholde fremdriften i den internasjonale kliniske studien, med 519 pasienter i fem land.

HeROPA-studien posisjonerer Arctic Bioscience i et multimilliard USD-marked innenfor psoriasis hvor det ble gjort vesentlige transaksjoner gjennom 2022.

Innen kosttilskuddsområdet bidro det store ordreinntaket fra første del av 2022 til betydelige kundeleveranser. Dette segmentet leverte i henhold til tidligere guiding, med en solid vekst i både totale inntekter og positiv utvikling i bruttomargin. I 4. kvartal 2022 leverte Arctic Bioscience for første gang kosttilskuddsprodukter til det japanske markedet, noe som understreker det store engasjementet og langsiktige fokuset til selskapets salgsteam.

Finansielle tall

Nøkkeltall – 4. kvartal 2022:

• Salgsinntekter: NOK 10,6 millioner (NOK 4,8 millioner)
  • Bruttofortjeneste: NOK 4,7 millioner (NOK 1,2 millioner)
  • Bruttomargin: 44,9 % (25,0 %)
  • EBITDA: NOK -11,4 millioner (NOK -11,8 millioner)
  • Justert EBITDA*: NOK -8,8 millioner (NOK -11,8 millioner)
  • Capex: NOK 24,8 millioner (NOK 9,0 millioner)

Sammenlignbare tall for 4. kvartal 2021 i parentes.

* Justering er knyttet til avsetning for etterlønnskostnader.

Nøkkeltall pr. utgangen av 4. kvartal 2022:

• Salgsinntekter: NOK 34,3 millioner (NOK 21,5 millioner)
  • Bruttofortjeneste: NOK 11,6 millioner (NOK 5,2 millioner)
  • Bruttomargin: 34 % (24 %)
  • EBITDA: NOK -33,7 millioner (NOK -38,1 millioner)
  • Justert EBITDA: NOK -31,0 millioner (NOK -29,3 millioner)
  • Capex: NOK 58,6 millioner (NOK 36,4 millioner)
  • Likviditetsbeholdning: NOK 144,2 millioner (NOK 227,4 millioner)

Sammenlignbare tall for utgangen av 4. kvartal 2021 i parentes. Tall for 2022 er urevidert.

Salgsinntektene utgjorde NOK 10,6 millioner i 4. kvartal 2022, en vekst på 121 % sammenlignet med samme periode i 2021. Totale salgsinntekter for 2022 utgjorde NOK 34,3 millioner, som representerer en årlig vekst på 60 %.

Bruttomarginen var 44,9 % i 4. kvartal 2022, sammenlignet med 25,0 % i samme periode i 2021, hvor forbedringen delvis skyldes en fordelaktig produktmiks av leverte varer. Et sterkt fokus på utvikling i bruttomarginer sammen med økte produktpriser, har kompensert for økte priser på innsatsfaktorer gjennom 2022, noe som resulterte i en bruttomargin for 2022 på 34 % sammenlignet med 24 % i 2021.

Hittil-i-år EBITDA ved utgangen av 4. kvartal 2022, på NOK -33,7 millioner, er i samsvar med tidligere kommuniserte forventninger. Justert for avsetninger knyttet til etterlønnskostnader ender EBITDA for 2022 på NOK -31,0 millioner.

Totale kapitaliserte utgifter (Capex) for 2022 utgjør NOK 58,6 millioner, som i all hovedsak knytter seg til det farmasøytiske utviklingsprogrammet. Som planlagt økte disse utgiftene i 4. kvartal 2022 sammenlignet med tidligere kvartaler i 2022.

Likviditetssituasjonen er sterk, med NOK 144,2 millioner i kontantbeholdning ved utgangen av desember 2022.

Hendelser etter kvartalsslutt

Arctic Bioscience annonserte 12. januar 2023 at søknaden om å gjennomføre fase IIb klinisk studie hadde blitt godkjent i Storbritannia. 1. februar 2023 annonserte selskapet at første pasient hadde blitt inkludert i den kliniske studien i Storbritannia, en vesentlig milepæl i det farmasøytiske utviklingsprosjektet som markerer oppstarten av HeROPA-studien.

Utsiktene fremover

Etter inkludering av den første pasienten inn i den kliniske studien forventes en seks-måneders periode for at alle de 519 pasientene skal bli inkludert i den kliniske HeROPA-studien. Denne internasjonale kliniske studien vil bli gjennomført i fem land, og første datautlesning er forventet seks måneder etter at den siste pasienten er inkludert. Som planlagt, startet selskapet høsten 2022 en prosess for å knytte til seg en kommersiell partner for HRO350.

Arctic Bioscience vil fortsette med å utvikle en ny legemiddelkandidat for hjerneutvikling i ekstremt premature barn.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Christer L. Valderhaug

Mobil: +47 920 84 601

E-post: christer@arctic-bioscience.com

Jone R. Slinning

CFO

Mobil: +47 948 75 469

E-post: jone@arctic-bioscience.com

Om Arctic Bioscience

Arctic Bioscience er et bioteknologiselskap som utvikler og kommersialiserer farmasøytiske produkter og kosttilskudd basert på unike bioaktive marine råstoff.

Selskapet utvikler HRO350 – en ny oral legemiddelkandidat. HRO350 blir utviklet for behandling av pasienter med mild-til-moderat psoriasis. Dette er en stor gruppe pasienter med behov for ny effektiv medisin med fordelaktig sikkerhetsprofil.

Kosttilskudd fra Arctic Bioscience er solgt globalt som bulkingredienser så vel som ferdigprodukter under merkevaren ROMEGA®.

Arctic Bioscience består av ansatte med høy kompetanse med erfaring fra å utvikle marine oljer, og med erfaring fra globale farmasøytiske selskaper.