Arctic Bioscience – Nye positive data på anti-inflammatoriske effekter av fosfolipider fra silderognolje i immunceller

Report this content

Arctic Bioscience presenterer i dag nye data på anti-inflammatoriske celleeffekter av silderognolje på kongressen «9th European Workshop on Lipid Mediators» i Edinburgh.

«Vi er veldig glade for å kunne presentere nye data på de anti-inflammatoriske effektene av vår legemiddelkandidat, HRO350. Dataene viser en effekt på immunceller som vi tror også ha nytte også i andre inflammatoriske sykdommer. Dette er noe vi kommer til å jobbe videre med», sier CEO Christer L. Valderhaug.

«Disse dataene er viktige fordi de belyser virkningsmekanismen til HRO350, som studeres i HeROPA-studien for mild-til-moderat psoriasis. Disse studiene på SPMer i immunceller er innen forskningsfronten i lipidomics, og vi har samarbeidet med en internasjonalt anerkjent forskningsgruppe innen feltet. Vi er også veldig stolt av at store deler av prosjektet har vært gjennomført i Norge sammen med celleforskere hos Møreforsking», sier medisinsk direktør Runhild Gammelsæter.

Den pågående HeROPA-studien innen mild-til-moderat psoriasis med HRO350, som inneholder fosfolipidestere fra silderogn som aktiv substans, har planlagt utlesning av resultater høsten 2024.

De nye dataene fra humane primære immunceller viser at fosfolipidestre fra silderogn (Phospholipid Esters from Herring Roe) stimulerer til biosyntese av spesialiserte signalmolekyler fra lipider (specialized pro-resolving mediators, SPMs) som er involvert i anti-inflammatoriske prosesser. Stimulering av disse signalmolekylene kan være en lovende virkningsmekanisme for å behandle psoriasis og andre inflammatoriske sykdommer. Funnene støtter den anti-inflammatoriske effekten av legemiddelkandidaten HRO350 og tidligere publiserte data på inflammatoriske markører i psoriasis (Petrovic 2023).

«Våre kjemikere har arbeidet med dette forskningsprosjektet i tre år, så det er veldig spennende å se effektene av ekstraktene vi har utviklet i vårt eget laboratorie», sier CTO Daniele Mancinelli.

Dette prosjektet var gjennomført i samarbeid med Møreforsking med finansiering fra Norges Forskningsråd (prosjektnummer 327953, Properties of phospholipids from Herring Roe in psoriasis).

Referanse: Ringheim-Bakka T, Mildenberger J, Dalli J, Saliani A, Petrucelli F, Busygina M, Mancinelli D, Gammelsæter R. “Phospholipid Esters from Herring Roe promotes SPM biosynthesis in human monocyte-derived macrophages with implications for the treatment of psoriasis”. Poster på “9th European Workshop on Lipid Mediators”, 26.-28. juni 2024.

Posteren vil bli gjort tilgjengelig på IR-delen av selskapets hjemmesider.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Christer L. Valderhaug

Mobil: +47 920 84 601

E-post: christer@arctic-bioscience.com

Om Arctic Bioscience

Arctic Bioscience er et bioteknologiselskap som utvikler og kommersialiserer farmasøytiske produkter og kosttilskudd basert på unike bioaktive marine råstoff.

Selskapet utvikler HRO350 – en ny oral legemiddelkandidat. HRO350 blir utviklet for behandling av pasienter med mild-til-moderat psoriasis. Dette er en stor gruppe pasienter med behov for ny effektiv medisin med fordelaktig sikkerhetsprofil.

Kosttilskudd fra Arctic Bioscience er solgt globalt som bulkingredienser så vel som ferdigprodukter under merkevaren ROMEGA®.

Arctic Bioscience ledes av et svært dyktig team av talenter med mangfoldig og meget relevant bakgrunn.