PRESSEMELDING: Argentum investerer i FSN Capital II

Report this content

PRESSEMELDING: Argentum investerer i FSN Capital II Oslo, 25.08.2004 Det statlige kapitalforvaltningsselskapet Argentum vil investere 200 millioner kroner i FSN Capital II - et investeringsfond med fokus på oppkjøp og videreutvikling av mellomstore industribedrifter. - Norge mangler sterke kapitalforvaltermiljøer som fokuserer på videreutvikling av vekstkraftige virksomheter. Med denne investeringen øker Argentum igjen tilgangen til risikokapital for norsk næringsliv og bidrar derved til økt konkurransekraft. Samtidig styrkes forvaltermiljøet gjennom tilførsel av kompetanse og kapital, og blir dermed mer attraktivt for internasjonale investorer, sier Jørgen Kjærnes, administrerende direktør i Argentum. Totalt vil det nye investeringsfondet ha en forvaltningskapital på noe over 1 milliard kroner. I løpet av de siste to år har Argentums investeringer på NOK 1.5 milliarder vært med å mobilisere ca NOK 5.6 milliarder kroner i ny risikokapital til norsk næringsliv. Fokuserer på vekstkraftige virksomheter FSN Capital reiser nå sitt andre investeringsfond med fokus på oppkjøp og videreutvikling av vekstkraftige bedrifter. Målsettingen er å investere mellom 150-350 millioner kroner i egenkapital i selskapene der FSN Capital engasjerer seg. Selskapet har tidligere hatt betydelig suksess med sin investering i Kongsberg Automotive. Før etableringen av det nye investeringfondet har FSN Capital totalt omlag 500 millioner kroner under forvaltning i FSN Capital I. - Vi er meget fornøyd med at vi er det første norske fondet i vår sektor Argentum har valgt å gå inn i. Argentum har vokst frem som en svært kunnskapsrik og grundig investor. Dette har derfor en sterk signaleffekt både for norske og utenlandske investorer, og således er de en verdifull partner å ha med, sier Frode Strand Nielsen, administrerende direktør i FSN Capital. I tillegg til Argentum vil Nordea, DNB Nor, Storebrand og Høegh Capital Partners investere i fondet. Med disse ledende, norske investorene som basis vil FSN Capital nå starte sitt fundraisingsarbeid. Om Argentum Fondsinvesteringer Argentum Fondsinvesteringer er en statlig kapitalforvalter som investerer i private investeringsfond. Alle Argentums investeringer gjøres på kommersielle vilkår. Selskapet skal gjennom sine investeringer bidra til et mer effektivt kapitalmarked for unoterte virksomheter, og være en pådriver for å utvikle et internasjonalt, konkurransedyktig Private Equity miljø i Norge. Se www.argentum.no for nærmere informasjon. Om FSN Capital FSN Capital er et Private Equity selskap med fokus på oppkjøp og utvikling av mellomstore nordiske bedrifter. Gjennom aktivt engasjement i samarbeid med bedriftens ledelse søker FSN Capital å verdiutvikle de bedriftene man går inn i. FSN Capital er etablert med kontor i Oslo og Stockholm. Se www.fsncapital.no for nærmere informasjon. Nærmere informasjon: Jørgen Kjærnes, 22 43 29 28, 922 50 810, jk@argentum.no Frode Strand Nielsen, 24 14 73 00, 917 31 364, fsn@fsncapital.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/25/20040825BIT20090/wkr0013.pdf Pressemelding i pdf format http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/25/20040825BIT20090/bild.html Bilde